Netykieta w pracy testera

Netykieta w pracy testera
Oprócz umiejętności twardych z testowania, krytyczne dla testerów są umiejętności miękkie. Najważniejszą jest umiejętność komunikowania się z innymi oraz skróty w tej komunikacji.

Jednym z podstawowych kanałów komunikacyjnych jest e-mail. Jest kilka reguł z netykiety, czyli sieciowej etykiety, które mają zastosowanie do pisania wiadomości elektronicznych. Oto najważniejsze i przydatne również w pracy testera:

  • zakaz pisania wulgaryzmów;
  • zakaz spamowania (m.in. wysyłania niechcianych linków do stron);
  • zakaz wysyłania tak zwanych łańcuszków szczęścia;
  • stosowanie się do reguł pisania obowiązujących w danej grupie, np. możliwości wysyłania (lub nie) wiadomości formatowanych w HTML-u, możliwości dołączania (lub nie) plików;
  • zakaz pisania nie na temat (OT – off-topic);
  • zakaz ciągłego pisania wiadomości wielkimi literami;
  • zakaz nadużywania interpunkcji;
  • zakaz prowokowania kłótni, czyli trollowania;
  • zakaz pisania naprzemiennie wielkich i małych liter (tzw. nowomowa internetowa, poke-pismo);
  • nakaz używania emotikon z rozwagą (mają być dodatkiem do tekstu, a nie główną treścią);
  • w dyskusjach zwracanie się po nicku lub imieniu, tylko jeśli rozmówca wyraża na to zgodę;
  • nakaz trzymania się wątku w korespondencji elektronicznej lub cytowanie e-maila (w przypadku braku takiej opcji w skrzynce);
  • nakaz dopisywania wątku korespondencji pod spodem (głównie dot. e-mail);
  • zalecenie, by sygnaturka nie miała więcej niż cztery linie (do jej długości nie wlicza się linii poświęconej na delimiter);
  • przy wysyłce wiadomości do dużej, zwłaszcza nieznającej się grupy osób, adresy odbiorców należy umieszczać w polu Ukryte do wiadomości;
  • zastosowanie wszelkich zasad języka polskiego;
  • zalecenie, by załączniki o dużym rozmiarze przesyłać za pomocą serwisów chmurowych.

Te podstawowe zasady pomagają nam w codziennej pracy i mają wiele pozytywnych cech wpływających na kooperację:

  1. zwiększenie efektywności komunikacji;
  2. unikanie niepotrzebnych nieporozumień;
  3. unikanie przekazywania niepotrzebnych emocji;
  4. okazywanie szacunku dla odbiorcy;
  5. unikanie marnowania czasu odbiorcy;
  6. i wiele, wiele więcej.

 

To powinno Cię zainteresować