"Nowe" umiejętności miękkie testera

Kodeks etyki testera, znany między innymi z sylabusa ISTQB, nie jest może wyrocznią, ale wpisując w niego reguły dobrego zachowania i doszczegółowiając go do potrzeb współczesnego świata ciągle może być wartościowym przewodnikiem. Warto czasami do niego wrócić i go sobie odśweżyć.

 

Każdy poniższy punkt dotyczy profesjonalnej komunikacji i nie jest to żadna nowość, a często poruszamy aspekt umiejętności porozumiewania się ze światem zewnętrznym.

 

1. Sztuka powstrzymania się od komentowania

Czasami podczas przeglądania treści, które można komentować nachodzi nas niepowstrzymana potrzeba wyrażenia naszych emocji. Wiele osób przekazuje informacje bez zastanowienia i bez refleksji odnośnie konsekwencji. Cechą testera, oprócz analizowania sytuacji tu i teraz, jest również ocena, jaki dana akcja będzie miała wpływ na przyszłość. Warto myśleć o tym, jak poczuje się rozmówca po naszym komentarzu. Czy naszym celem naprawdę jest zrobić komuś przykrość czy też obrazić go? Szczególnie myślmy o tym w Internecie, gdzie nie jesteśmy anonimowi, a to, co raz zostało wrzucone do niego, zostanie tam na zawsze. Czasami warto zastanowić się, czy nasz rozmówca nie oceni nas negatywnie, co może mieć później przełożenia na decyzje, które podejmie.

Po LinkedInie krąży historyjka o tym, jak to pewnemu managerowi na parkingu firmowym inny człowiek chamsko zablokował miejsce, a potem go zwymyślał. 15 minut później obaj panowie spotkali się na rozmowie rekrutacyjnej prowadzonej przez tego managera. 

 

2. Umiejętność analizowania kontekstu

W formie pisanej ciężko jest czasami przekazać pełną informację. Wiele więcej znajduje się między słowami i w kontekście. Możemy nie rozumieć, co dany autor chciał nam przekazać, możemy nie zrozumieć, że żartuje albo że jest to najzwyczajniejszy w świecie trolling. Warto przed wyrażaniem swojej opinii zastanowić się nad kontekstem wypowiedzi i spróbować zrozumieć kontekst. Inną opcją jest punkt 1. 

Na grupie testowania oprogramowania często można znaleźć negatywne komentarze pod wpisami z ofertami pracy. Większość dotyczy zbyt małych, zdaniem piszących, stawek za pracę. Należy jednak zawsze na aspekt spojrzeć szerzej. Na rynku pracy spotykają się pracodawcy i pracownicy. Gdy zaproponowane stawki są zbyt niskie, to nie dojdzie między nimi do porozumienia. To, że one nam nie odpowiadają wcale nie znaczy, że nie znajdzie się pracownik, który na nie przystanie. A może jest tak, że firma ma bardzo ciekawe i rozwojowe projekty? A może ma opinię na rynku dotyczącą elastyczności i przyjazności miejsca pracy? W najlepszych lokalach kucharze pracują za marne pieniądze ucząc się od Mistrza. Gwarantuje im to w przyszłości bardzo intratne posady.

 

3. Blokowanie nienawistnego zachowania

Bardzo łatwo przekroczyć niewidzialną granicę między byciem testerem a byciem hejterem. Każdy z nas ma w sobie naturalnego nienawistnika, a to, że jesteśmy go w stanie powstrzymać świadczy o naszej sile. Z jednej strony negatywne emocje nie pozwolą nam dostrzec kontekstu (2), a nieprzemyślane wyrażanie zdania może nas sporo kosztować w przyszłości (1). Jeśli w bezpośredniej konwersacji wyrażasz pogardę dla rozmówcy, ponieważ uważasz go za mniej inteligentnego lub mniej kompetentnego, to jest to dyskwalifikacja dla Ciebie jako testera.

Objawia się to w umiejętności rozmowy z ludźmi, z którymi się nie zgadzamy. Zamiast "obrzucać się mięsem" warto spróbować zrozumieć drugiego człowieka i przekonać go do swoich racji. Jeśli nie jest to możliwe, zawsze możemy na końcu wyrazić nasze przeciwne zdanie.

Część ludzi posługuje się bardzo prostą metodą, aby zrecenzować swoje wypowiedzi: czy chciał(a)bym, aby moja matka lub dziecko usłyszało lub przeczytało daną wypowiedź?

 

Wydaje się, że brak umiejętności komunikowania się staje się w ostatnim czasie plagą. Czy Wy równie często się z tym spotykacie?

 

 

Najbliższe terminy szkoleń

 

21-22 października - Kraków weekend!

ISTQB Poziom Podstawowy (Foundation Level) 


26-27 listopada - Kraków

Dobry Tester - Laboratorium


8-10 listopada - Gdańsk

ISTQB Poziom Podstawowy (Foundation Level)

 

Partnerzy

Narzędzia testerskie