O testach niemieckiego okrętu podwodnego

W trakcie trwania testowania okrętu podwodnego można natrafić na wiele skomplikowanych aspektów i problemów do rozwiązania. Przecież takie testy to nie jest codzienność w naszej pracy, nie każdy z nas wie jak sterować okrętem, jakie zanurzenie wybrać albo jakie (jak) torpedy załadować do wyrzutni…

… no chyba że testowanym okrętem jest aplikacja wspierająca graczy podczas rozgrywki w grę planszową UBOOT.

 

Na przełomie stycznia i lutego 2019 r. mieliśmy wielką przyjemność testować wyżej wspomnianą aplikację. Ideą aplikacji jest wsparcie i w pewnym sensie narzucenie graczom (gra planszowa) pewnych warunków w rozgrywce. W tej pracy połączyliśmy przyjemne z pożytecznym ze względu na nasze zamiłowanie do gier planszowych. Ekscytujący był również bardzo ciekawy temat związany z niemieckimi okrętami podwodnymi II wojny światowej.

 

Testowana aplikacja była aplikacją mobilną na Androida, z której potencjalni gracze w grę UBOOT będą korzystali podczas rozgrywki. Tutaj napotkaliśmy pierwszy problem - jak testować aplikację do gry nie testując lub używając gry? Sam producent podkreśla, że granie w aplikację bez gry planszowej nie da nam pełnego doświadczania rozgrywki. Na początku było trudno, ponieważ niektóre rzeczy były na tak wysokim poziomie abstrakcji, że ciężko było to przełożyć na działania w aplikacji, jednak z biegiem czasu, po kolejnych testach i wyimaginowanych rozgrywkach aplikacja stawała się coraz bardziej przyjazna i zrozumiała. Możemy śmiało powiedzieć, że w tym niekompletnym środowisku testowym prowadziliśmy nieustanną eksplorację. 

Po kolejnych przepłyniętych milach morskich nasze wczucie w graczy (załogę okrętu) było coraz większe, działania wykonywane w aplikacji stawały się prostsze i nawet niemieckie komendy zejścia pod powierzchnię były już zrozumiałe. Z jednej strony testowanie takiej aplikacji w naszych odczuciach to forma zabawy i gry, jednak z drugiej mieliśmy normalną pracę do wykonania. Mimo ciekawego kontekstu staraliśmy się testować software przy użyciu procedur, które stosujemy do każdej innej aplikacji.

Podczas testów udało nam się zaraportować wiele zgłoszeń o różnych priorytetach. Od małych, nieznaczących rzeczy po funkcjonalne problemy, które mogłyby zaburzyć lub zablokować rozgrywkę. Pod pewnymi względami testowanie tej aplikacji było bardzo podobne do testowania innych systemów, czy to bankowych czy finansowych, z tą różnicą że tutaj liczyliśmy kurs (kont) żeglugi zamiast "procentu z wartości przed transakcją…".

Tego typu aplikacje i testy są ciekawą odskocznią od codziennej pracy testera i testowanych przez niego aplikacji biznesowych albo klienckich. To jeden z ciekawszych aspektów pracy w testerzy.pl, gdzie testujemy aplikacje małe i duże, rozrywkowe i finansowe i coś, co pozwala nam unikać znużenia. Mimo ciekawych testów, tematu i bliskości zagadnień gier planszowych, są to wciąż bardzo podobne defekty i uwagi do jakości oprogramowania.

Zrealizowane testy uważamy za bardzo pozytywne doświadczenie, a sama aplikacja okazała się być dobrym kompanem do testów. Zaraportowane defekty są w trakcie poprawek, a część z nich już została poprawiona. Aplikacja (gra) zbliża się do oficjalnej premiery, więc już jako gracze gry UBOOT będziecie mogli się z nią zapoznać. Do czego serdecznie Was zachęcamy.

 

Early access aplikacji na androida: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.uboottheboardgame

 

Dziękujemy firmie Iron Wolf Studio za obdarzone zaufanie i bardzo dobrą współpracę.

PS. Będziemy w napisach końcowych :)

 

 
 

Najbliższe terminy szkoleń

 

25-27 marca - Warszawa

ISTQB Poziom Podstawowy


25-27 marca - Wrocław

ISTQB Advanced Level - Test Automation Engineer


28-30 marca - Gdańsk

ISTQB Poziom Podstawowy

 

Partnerzy

Narzędzia testerskie