Testowanie aplikacji mobilnych

Zmienia się model korzystania z internetu, rozrywki i dostępu do informacji. Źródłem naszej wiedzy nie jest już papierowa gazeta ani nawet telewizor. Również komputer traci na znaczeniu. Nasze mobilne urządzenia, które nie są już tylko telefonami stanowią główne okno dostępu do świata. Musimy więc zdefiniować nowe metody testowania aplikacji, adekwatne dla mobilności.

 

Testowanie mobilności wymaga kilku zupełnie nowych zasad, które odsuwają nas od standardów testowania aplikacji desktopowych:

  1. Model wytwarzania aplikacji mobilnych zazwyczaj jest zwinny i szybki. Unika nadmiaru specyfikacji, a czas od wytworzenia do dostarczenia produktu jest bardzo krótki. Dopasuj się do tego modelu: redukuj przypadki testowe i testuj eksploracyjnie.
  2. Poznaj swojego użytkownika. Czy wiesz jak, dlaczego, po co i w jakich okolicznościach używają twojej aplikacji? Świadomość pozwoli Ci lepiej zdefiniować testy.
  3. Poznaj środowisko pracy użytkownika. System operacyjny, dostawcę sprzętu czy rozdzielczności ekranu np.  http://gs.statcounter.com/#mobile_resolution-PL-monthly-201201-201207
  4. Poznaj zalety i wady systemów operacyjnych na jakich działają aplikacje np. http://smartfony.play.pl/android/o-android/2012/porownanie-systemow-windows-phone-android-i-ios-infografika/
  5. Poznaj reguły kodowania dla danego systemu operacyjnego np. http://developer.android.com/design/get-started/ui-overview.html
  6. Sprawdź jak aplikacja zachowuje się przy zdarzeniach wywołanych przez środowisko lub otoczenie aplikacji np. przychodzące połączenie, włączenie dzwonka, niski stan naładowania baterii.
  7. Nigdy nie będziesz miał w swoim środowisku testowym wszystkich telefonów świata, ze wszystkimi wersjami systemów operacyjnych. Nigdy nie będzięsz miał komfortu testowania aplikacji w różnych sieciach bezprzewodowych, różnych operatorów i przy dziesiątkach zdarzeń jakie mogą się przydarzyć użytkownikom twojej aplikacji. Rozważ crowdsourcing, oparty głównie na płaceniu użytkownikom za znalezione błędy, lub crowdcasting, oparty o konkurs, w jakim osoba, która wykona najlepszą pracę testeską zgarnia główną nagrodę.
  8. Pilnuj reguł użyteczności dla aplikacji mobilnych: ilości treści, łatwości nawigacji itd.
  9. Sprawdź czy testowana aplikacja integruje się z innymi aplikacjami smartfonu, takimi jak usługa lokalizacji, wykonywanie połączeń itp.
  10. Sprawdż aplikację przy przejściu z typów połączeń (z jednego wifi do drugiego, z wifi do sieci komórkowej, itp.)
  11. Sprawdź optymalizacje aplikacji do użycia zasobów, które zazwyczaj są mocno ograniczone. Pamiętaj o "energiożerności" aplikacji,wykorzystaniu procesora czy też łączności internetowej.
  12. Sprawdź stronę mobilną na walidatorach np. http://validator.w3.org/mobile/
  13. Automatyzuj na poziomie samego wytwarzania aplikacji już w testach jednostkowych.
  14. Pamiętaj o "wejściach": wbudowana klawiatura (klawisze i przyciski), dotykowy ekran (gesty i wprowadzanie tekstu), synchronizacja z innymi urządzeniami, urządzenia peryferyjne, które możesz wetknąć do smartfona.

 

 

Więcej o testowaniu aplikacji mobilnych w ujęciu użytecznościowym na naszym szkoleniu "Testowanie użyteczności".

Więcej o eksploracji na naszym szkoleniu "Testowanie eksploracyjne".

 

W przygotowaniu szkolenie "Automatyzacja w testowaniu aplikacji mobilnych na platformie Android". Wkrótce więcej informacji.

 

 

Najbliższe terminy szkoleń

 

29 stycznia-1 luty - Kraków

Zawód Tester


5 luty - Warszawa

Testerskie umiejętności miękkie


7-9 luty - Poznań

Dobry Kierownik Testów - Laboratorium

 

Partnerzy

Narzędzia testerskie