Testowanie aplikacji mobilnych

22165
wyświetleń
Testowanie aplikacji mobilnych
Zmienił się model korzystania z Internetu, rozrywki i dostępu do informacji. Źródłem naszej wiedzy nie jest już papierowa gazeta ani nawet telewizor. Również komputer stracił na znaczeniu. Nasze mobilne urządzenia stanowią główne okno na świat. Musimy więc definiować nowe metody testowania aplikacji, adekwatne dla mobilności.

Testowanie mobilności wymaga kilku zupełnie nowych zasad, które różnią sie od standardów testowania aplikacji desktopowych. Poznaj kontekst wytwarzania, metody testowania oraz same idee testowe:  

  1. Model wytwarzania aplikacji mobilnych zazwyczaj jest zwinny. Unika nadmiaru specyfikacji, a czas od wytworzenia do dostarczenia produktu jest bardzo krótki. Dopasuj się do tego modelu: redukuj przypadki testowe i testuj eksploracyjnie.
  2. Poznaj swojego użytkownika. Czy wiesz jak, dlaczego, po co i w jakich okolicznościach używa twojej aplikacji? Świadomość pozwoli Ci lepiej zdefiniować testy.
  3. Poznaj środowisko pracy użytkownika. System operacyjny, dostawcę sprzętu czy rozdzielczności ekranu, np. https://gs.statcounter.com/platform-market-share/desktop-mobile-tablet
  4. Poznaj zalety i wady systemów operacyjnych, na jakich działają aplikacje.
  5. Poznaj reguły projektowania dla danego systemu operacyjnego, np. https://developer.android.com/design
  6. Sprawdź jak aplikacja zachowuje się przy zdarzeniach wywołanych przez środowisko lub otoczenie aplikacji, np. przychodzące połączenie, włączenie dzwonka, niski stan naładowania baterii.
  7. Nigdy nie będziesz miał w swoim środowisku testowym wszystkich telefonów świata, ze wszystkimi wersjami systemów operacyjnych. Nigdy nie będzięsz miał komfortu testowania aplikacji w różnych sieciach bezprzewodowych, różnych operatorów i przy dziesiątkach zdarzeń jakie mogą się przydarzyć użytkownikom twojej aplikacji. Rozważ crowdsourcing, oparty głównie na płaceniu użytkownikom za znalezione błędy, lub crowdcasting, oparty o konkurs, w którym osoba, która wykona najlepszą pracę testeską, zgarnia główną nagrodę.
  8. Pilnuj reguł użyteczności dla aplikacji mobilnych: ilości treści, łatwości nawigacji, itd.
  9. Sprawdź, czy testowana aplikacja integruje się z innymi aplikacjami smartfonu, takimi jak usługa lokalizacji, wykonywanie połączeń, itp.
  10. Sprawdż aplikację przy przejściu między punktami dostępowymi (z jednego wifi do drugiego, z wifi do sieci komórkowej, itp.).
  11. Sprawdź optymalizację aplikacji względem użycia zasobów, które zazwyczaj są mocno ograniczone. Pamiętaj o "energożerności" aplikacji, wykorzystaniu procesora, czy też łącza internetowego.
  12. Sprawdź stronę mobilną w przeglądarce używając wbudowanych walidatorów, np. przy użyciu narzędzi programistycznych w Chromie. 
  13. Automatyzuj na poziomie samego wytwarzania aplikacji już w testach jednostkowych.
  14. Pamiętaj o "wejściach": wbudowana klawiatura (klawisze i przyciski), dotykowy ekran (gesty i wprowadzanie tekstu), synchronizacja z innymi urządzeniami, urządzenia peryferyjne, które możesz wetknąć do smartfona.

To oczywiście tylko wierzchołek testów do zaprojektowania i wiedzy do przyswojenia. Podpowiedz w komentarzach, na co jeszcze warto zwrócić uwagę.

 

*) artykuł powstał w 2012 roku, a w 2021 został zaktualizowany

22165
wyświetleń

To powinno Cię zainteresować