Na swojej stronie CD Projekt Red ogłosiło pod koniec stycznia nabór chętnych do przetestowania tworzonych przez nich gier. Program nosi nazwę RED Playtesting i szybko wzbudził wśród odbiorców sporo kontrowersji, okazało się bowiem, że testerzy mają za takie testowanie nie otrzymywać żadnego wynagrodzenia.
W programie mogą wziąć udział osoby, które ukończyły 16 r.ż., znają język angielski i są gotowe do tego, aby podpisać umowę o zachowaniu poufności. Playtesty odbywać się będą w siedzibach studia CD Projekt Red w Warszawie, Bostonie i Vancouver.
Informacja o tym, że cały proces testowania jest dla testerów nieodpłatny i nie wiąże się z zatrudnieniem przez CD Projekt Red spowodowała lekki niesmak. Jak jednak wyjaśnił CDPR, program playtestingu nie jest tożsamy z pracą zawodowego testera gier i nie ma na celu wyszukiwania błędów w grze. Playtesty są bowiem częstą praktyką stosowaną w branży gier komputerowych i są organizowane przez studia na całym świecie.
Po co w takim razie organizuje się playtesty? Są one przeprowadzane przez UX Researcherów, czyli osoby, które pośredniczą pomiędzy graczami a twórcami gier. W ich trakcie badane są wrażenia i opinie graczy dotyczące na przykład balansu czy mechanik walki, różnych aspektów fabuły, dialogów występujących w grze, budowania świata czy też interfejsu. Ma to służyć ulepszaniu procesu tworzenia gier.
Jak więc widzimy, playtesting nie jest standardowym procesem profesjonalnego testowania gier, dlatego też osób biorących w nich udział nie można do końca określić mianem "testerów". Co w takim razie daje udział w takim przedsięwzięciu? Jest to przede wszystkim szansa na zaciekawienie uczestników procesem testowania gier, dająca możliwość wstępu do tej tematyki. Jest to też z pewnością ciekawe doświadczenie, które może otwierać drzwi do późniejszego rozwoju w dziedzinie testowania gier.
Aby wziąć udział w procesie, wystarczy zapoznać się ze szczegółowymi informacjami dostępnymi na oficjalnej stronie CD Projekt Red i zalogować się na konto GOG. Więcej informacji można znaleźć tutaj.