Rolę przewodników objęli Adam Roman (adiunkt Uniwersytetu Jagiellońskiego i teoretyk testowania) oraz Dariusz Drezno (który jest jednym z organizatorów KraQA).
Okazało się, że o ile temat ważki i bliski każdemu, o tyle nie cieszy się zbytnią popularnością. Choć frekwencja była niższa niż zwykle miało się już za chwilę okazać, że są to warunki sprzyjające ożywionej dyskusji i naprawdę intensywnej wymianie zdań. Koncept autorów prezentacji zakładał bowiem stworzenie mapy myśli, która obrazowałaby, czego zdaniem uczestników powinny uczyć studia podyplomowe z testowania oprogramowania jakie od października 2015 r. ruszają na Uniwersytecie Jagiellońskim. Założeniem wyjściowym było 200 godzin zajęć przeprowadzonych w ciągu dwóch semestrów (rok akademicki).
Początkowym problemem stało się właściwe zaadresowanie grupy docelowej takich studiów. Wcale niełatwo jest określić, czy bardziej należy kierować się w stronę osób dopiero wchodzących w świat testowania, czy raczej tych, którzy mają już kilka lat doświadczenia i nie bardzo wiedzą co robić dalej. Poniekąd kompromisem było tutaj dla autorów ukierunkowanie się na osoby, które ukończyły techniczny kierunek studiów i mają już pewne podstawy.
W dalszej dyskusji pojawiały się przeróżne pomysły na to, czego adeptów testowania należy uczyć. Od oczywistych rzeczy, takich jak projektowanie testów, definicje, raportowanie, przez umiejętności miękkie i wiedzę techniczną (np. z zakresu baz danych, systemów), aż po różnicę w testowaniu na różnych platformach, metodykę agile i testy bezpieczeństwa. Stworzoną w ten sposób mapę myśli autorzy porównali z tym, co sami przygotowali jako plan studiów na UJ oraz przedstawili dla porównania tok istniejących studiów na uczelniach: Vistula w Warszawie i Wyższej Szkole Bankowej w Gdańsku.
Dla zainteresowanych – materiały dostępne są tutaj:
http://www.wsb.pl/gdansk/studenci/studia-podyplomowe/kierunki/tester-oprogramowania
KraQA idzie na letnią przerwę, życząc Wam udanych wakacji jeszcze raz dziękując za Waszą obecność. Widzimy się już we wrześniu!