Baza wiedzyArtykuły

Agile Tester - dodatek dla certyfikacji ISTQB

Certyfikacja ISTQB rozpoczęła nowy kierunek ekspansji. Rozwój, w którym wyróżniono certyfikat podstawowy, a potem profesjonalizację stał się na tyle wąski i nie adaptowalny do współczesnych praktyk IT, że ISTQB zaczęło szukać nowych rozwiązań. Zdecydowano się na dodatki do certyfikatu poziomu podstawowego.

Testerskie przemyślenia po szkoleniu ze Scruma

Radek Smilgin wziął udział w szkoleniu Tomka Włodarka na temat Scrum. Jak sam mówi, szukał (po raz kolejny) odpowiedzi na temat tego, jak Scrum chce zmienić oblicze IT i z czego bierze się popularność Agile. Próbował również zlokalizować w Scrum testerów i ich odpowiedzialności. Oto jego relacja.

Rozwój kariery testera. Zarządzanie projektami?

Dojście do kierownika projektu to dla wielu wymarzona ścieżka kariery. Czy ten kierunek rozwoju jest zamknięty dla testerów? Absolutnie nie.

Testowanie oparte na funkcji. Podział funkcji.

Testowanie oparte na funkcji wymaga zrozumienia, że nie wszystkie funkcje są równe i nie każda funkcja jest kluczowa dla działania biznesu. Funkcje można dzielić w zależności od krytyczności, obszaru czy wyróżniać funkcje pożądane i niepożądane.

Defekt czy błąd?

Ponad dekadę temu, w swoim słowniku ISEB zaproponował, aby rozróżnić błędy od defektów. Błędy popełniają ludzie, a defekty są ich konsekwencją. Choć ISTQB (następca ISEB) jest rozpowszechniony również w Polsce, terminologia ta nie przyjęła się w projektach informatycznych.

Rady dla dobrego testera. Część 6

Kolejny zestaw 100 dobrych rad dla jeszcze lepszego testera.

Ilu testerów? Ilu programistów?

Każdy kierownik musi w swoim projekcie informatycznym podzielić budżet i zdecydować, ilu będzie programistów, a ilu będzie testerów. Dla części liderów wybór jest oczywisty. Tester jest zbędny - wszystkie środki przeznaczamy na programowanie. Dla wielu jest to trudna decyzja.

Miary jakości pracy testera

Kiedy możemy powiedzieć, że jesteśmy dobrymi i skutecznymi testerami? Samo wewnętrzne przekonanie nie wystarczy. Trzeba je poprzeć miarami.

Techniki białoskrzynkowe ISTQB. Zmienne zależne.

Zadania z definiowania ilości przypadków testowych dla pokrycia instrukcji i decyzji to standardowe pytania z egzaminu ISTQB. W większości są to proste zadania, w których wystarczy zrozumieć pewien schemat. Kiedy jednak w wielu instrukcjach pojawia się ta sama zmienna, trafiamy na coś w rodzaju zagadki logicznej.

Polska szkoła testowania oprogramowania...

Może niektórym trudno się z tym zgodzić, ale polska szkoła testowania oprogramowania nie istnieje. Nigdy nie istniała. Do tego smutnego wniosku może doprowadzić analiza osiągnięć pojedynczych osób, organizacji czy też firm na rynku zarówno wewnętrznym, jak i zagranicznym.