Co tester może zrobić przez 60 minut testów? Case study

Co tester może zrobić przez 60 minut testów? Case study
Ile tester może zdziałać w ciągu godziny testów? Na to pytanie odpowiada poniższe studium przypadku, w którym opisujemy rezultaty rzeczywistych testów przeprowadzonych przez nas dla jednego z naszych klientów.
testerzy+

Zostaliśmy poproszeni o wstępne przetestowanie ścieżki zakupowej wybranego produktu. Przeprowadzone przez nas godzinne testy obejmowały testy funkcjonalne oraz testy użyteczności z użytkownikiem.

Efekty 60-minutowej sesji przedstawiamy w poniższym raporcie z testów.

Raport z testów

Nazwa strony: xxxxxxxxxxxxxxxxx
Data: 15.03.2024; 9:00
Czas trwania 1h
Przeglądarka: Chrome Wersja 122.0.6261.129 (Oficjalna wersja) (64-bitowa)

Test ścieżki zakupowej z użytkownikiem. Zadanie: kup jeden produkt w sklepie.

DZIAŁA

  • produkt można dodać do koszyka
  • produkt można usunąć z koszyka
  • usunięcie można cofnąć [po opcji „X” przy produkcie]
  • poprawna obsługa wartości brzegowych dla liczby produktów w koszyku
  • można zaktualizować koszyk
  • można przejść formularz zamówienia
  • można przejść do płatności w PayU
  • strona produktu działa

NIE TESTOWANO 

(w zakresie zleconych testów)

  • wykorzystaj kupon – brak kuponów
  • nie wykonano płatności z powodu braku płatności testowych

SUGEROWANE DALSZE TESTY

  • wyszukiwarka
  • testy zakładania konta
  • testy logowania
  • testy z sekcji „NIE TESTOWANO”
  • stronicowanie / filtrowanie / sortowanie

Estymowany czas na przeprowadzenie sugerowanych testów – 5h.

Należy też przetestować same produkty (szkolenia), ale ze względu na brak dostępu do nich, nie można ich wycenić. 

WĄTPLIWOŚCI

  • na stronie nie ma „łatwego” do odnalezienia linka do zakładania konta lub logowania; dostępna jest opcja „Moje konto” ukryta w menu strony
  • usunięcie produktu poprzez opcję „wyczyść koszyk” nie jest możliwe do cofnięcia
  • nie jest widoczna informacja, czy produkt dostępny jest w cenie netto i brutto 
  • informacja o zwolnieniu z VAT pojawia się tylko w nazwie produktu
  • z powodu braku kwoty netto/brutto widoczna jest zbędna pozycja o nazwie „Kwota” w „Podsumowanie koszyka”

    raport-z-testow-podsumowanie-koszyka.png
  • nietypowe oznaczenie z dwoma kropkami dla pola wymaganego w formularzu „Dane płatności”

    dane-platnosci.png
  • pola w formularzu „Dane płatności”  są wyszarzone, co sugeruje, że nie można ich wypełnić
  • ujawnienie informacji, że takie konto istnieje już w systemie

    konto-juz-istnieje.png
  • dużo produktów dodanych do koszyka przesuwa przycisk „Kupuję i płacę” na koniec strony

    przesuniecie-kupuje-i-place.png
  • nieintuicyjny proces zakładania konta w systemie, które powstaje automatycznie w procesie zakupowym; użytkownik jest „logowany” pomimo tego, że sam nie ustawia hasła i nie klika w mail potwierdzający

    moje-konto.png
  • błąd z „domyślnym” zakładaniem konta powoduje, że w prawdziwym procesie zakładania konta nie można użyć tego samego adresu mailowego

    domyslne-zakladanie-konta.png
  • na stronie produktu widnieje nietypowy opis do pola z liczbą licencji, co powoduje, że użytkownik nie wie, co ma zrobić

    wybierz-liczbe-licencji.png
  • na stronie produktu powielono informację „opis” 

    opis-produktu.png
  • brak zgody na akceptację przetwarzania danych osobowych w procesie rejestracji

    brak-zgody-na-marketing.png
  • jeśli na stronie głównej szybko klikniemy przycisk „Dodaj do koszyka” dla trzech produktów mieszczących się koło siebie, to do koszyka zostanie dodany tylko pierwszy z nich.

DEFEKTY

  • pomimo dodania produktu do koszyka, sam koszyk się nie aktualizuje

    brak-zaktualizacji-koszyka.png
  • nieskończone ładowanie się koszyka po powrocie ze strony PayU z płatnościami

    pay-u-platnosci-koszyk.png
  • niezrozumiałe wyjaśnienie kwoty podatku VAT i jego stawki w podsumowaniu zamówienia

    niezrozumialy-vat.png
  • nieużyteczne pole „Konto użytkownika” pojawiające się w procesie zakupowym dla niezalogowanego użytkownika; nowy użytkownik nie wie, co powinien tam wpisać, jeśli nie posiada założonego konta

    konto-uzytkownika-testy.png
  • angielskojęzyczny komunikat w procesie logowania się do konta, który występuje po kliknięciu „zaloguj się” bez uprzedniego wypełnienia pól

    error-logowanie-ang.png
  • angielskojęzyczny komunikat pojawiający się po kilku nieudanych próbach logowania

    error-kilka-nieudanych-prob-logowania.png

Może się wydawać, że godzina to mało, ale dla wprawionego testera to czas, w którym jest on w stanie zweryfikować całkiem sporo informacji. Już nawet 60 minut wystarczy, aby sprawdzić poprawność działania funkcji oferowanych przez oprogramowanie oraz zweryfikować, czy aplikacja jest przyjazna, intuicyjna i czy potencjalny użytkownik nie ma problemów z jej obsługą. W tym przypadku udało nam się sprawdzić ścieżkę zakupową, zidentyfikować szereg błędów i usterek, a także zasugerować dalsze testy.

Połączenie testów funkcjonalnych i testów użyteczności daje pełniejszy obraz aplikacji, a szybkie testy mogą być cennym narzędziem do identyfikacji problemów na wczesnym etapie rozwoju oprogramowania. Trzeba jednak pamiętać, że czas trwania testów zależy od wielu czynników, takich jak złożoność aplikacji, doświadczenie testera i dostępność zasobów. Dlatego ważne jest, aby przed rozpoczęciem testów dokładnie określić ich cele i zakres.

Naszemu klientowi dziękujemy za zlecenie testów i zaangażowanie w cały proces, a jeżeli Wy również chcecie sprawdzić, jak szybko i skutecznie możemy zidentyfikować błędy w Waszej aplikacji, skontaktujcie się z nami za pośrednictwem http://bugster.pl/.
 

To powinno Cię zainteresować