Od 1 października jedynym systemem umożliwiającym wnoszenie opłaty elektronicznej za przejazd po drogach płatnych w Polsce zarządzanych przez GDDKiA jest system e-TOLL. W e-TOLL można zapłacić zarówno za przejazd po drogach krajowych, jak i po autostradach zarządzanych przez GDDKiA. Kierowcy pojazdów lekkich jeszcze do 30 listopada 2021 r. mogli na państwowych odcinkach autostrad A2 i A4 korzystać z manualnego systemu poboru opłat lub z płatności w e-TOLL.
Powoduje to, że od 1 października 2021 system e-TOLL będzie jedynym systemem do wnoszenia opłaty elektronicznej. Od tego dnia nie będą działać system viaTOLL oraz urządzenia viaBOX i viaAUTO. Dotychczasowi użytkownicy tych urządzeń powinni korzystać z aplikacji mobilnej e-TOLL PL lub urządzeń pokładowych kompatybilnych z e-TOLL.
Jak działa e-TOLL
System e-TOLL działa od 24 czerwca br. Umożliwia opłacanie przejazdów pojazdów ciężkich i lekkich. Systemem objęta została sieć dróg płatnych dla pojazdów ciężkich (ok. 3 700 km). Na odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA czyli A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław – Sośnica z systemu e-TOLL mogą korzystać również użytkownicy pojazdów lekkich.
System e-TOLL otwarty jest na różne urządzenia GPS, a przewoźnicy mogą wybrać urządzenie dostosowane do swoich potrzeb:
- OBU (On-Board Unit),
- Zewnętrzny System Lokalizacyjny (ZSL), czyli wbudowany w pojeździe moduł GPS,
- aplikację mobilną e-TOLL PL.
Aplikację mobilną e-TOLL PL można pobrać bezpłatnie w sklepach Google Play oraz App Store.
Użytkownicy pojazdów lekkich (aut osobowych i motocykli) mogli korzystać z manualnego sposobu poboru opłat tylko do 30 listopada br. Od dziś na państwowych autostradach przejazd będzie odbywał się w trybie "free flow", bez zatrzymywania się przed bramkami.
Kierowcy samochodów osobowych, którzy od 1 grudnia br. nie będą korzystać z aplikacji e-TOLL PL lub z urządzeń pokładowych do przekazywania danych geolokalizacyjnych, opłacą przejazd poprzez zakup biletu autostradowego (e-biletu).
W czym problem?
Problemów jak przy każdym dużym wdrożeniu pojawiło się bardzo dużo, a niezastosowanie się do nowego systemu grozi karą w wysokości 500 zł:
- Tradycyjny bilet można znaleźć tylko na stacji Orlenu (230 stacji). Zakupu e-biletów autostradowych nie można dokonać na innych stacjach.
- Kupując bilet autostradowy musimy podać między innymi nasz numer rejestracyjny, datę i godzinę przejazdu oraz odcinek autostrady, którym zamierzamy jechać. Zmienisz zdanie w trakcie – zapłacisz karę.
- Wjedziesz na autostradę przypadkowo? Zapłacisz karę.
Nas bardziej interesują problemy techniczne:
- Od początku były problemy z zalogowaniem się do nowego systemu i wylogowania ze starego. Proces jest naprawdę skomplikowany.
- Specjalna aplikacja e-TOLL PL Bilet nie jest dostępna dla użytkowników telefonów z systemem Android (do wersji 6.0), a wyszukiwarka w sklepie Play jej nie znajduje. Aby pobrać program najlepiej kliknąć w link umieszczony na stronie etoll.gov.pl:
- Aplikacja nie wystarczy. Trzeba się zalogować w innym systemie.
- Ocena w Google jest tak niska, że wstyd to za mało powiedziane.
- Aplikację trzeba samodzielnie uruchomić. Nie ma opcji automatycznego jej wystartowania przy przekroczeniu bramek.
- Aplikacja jest przedpłacona, więc musisz pamiętać aby ją zasilać. Nie ma opcji podpięcia karty.
Na szczęście jest aplikacja Autopay. Tam gdzie instytucja państwowa nie może, sprawdzi się prywatna. Autopay jest pozbawiona wszystkich wad nie tylko aplikacji e-TOLL i problemów procesowych. Wszystko zrobisz w jednej aplikacji.