Charakterystyki jakościowe oprogramowania - Użyteczność (2)

Charakterystyki jakościowe oprogramowania - Użyteczność (2)
  Przedstawiamy kolejny fragment tłumaczenia "Software Quality Characteristics" Henrika Emilssona. Użyteczność. Czy produkt jest łatwy w użyciu?

Wersja angielska dostępna jest na stronach TheTestEye >>


Użyteczność. Czy produkt jest łatwy w użyciu?

- Zachęcenie: produkt zachęca do odkrywania jego możliwości.
- Intuicyjność: czy jest łatwo zrozumieć i wyjaśnić do czego służy ten produkt?
- Minimalizm: nie ma zbędnych elementów w zawartości i wyglądzie produktu.
- Uczenie się: można szybko i łatwo nauczyć się obsługi produktu.
- Zapamiętywanie: jeśli raz nauczyłeś się, jak coś robić, nie zapomnisz tego.
- Odkrywanie: informacje i potencjał produktu mogą być odkryte poprzez eksplorację interfejsu użytkownika.
- Operowanie: doświadczony użytkownik może wykonywać standardowe akcje bardzo szybko.
- Interaktywność: produkt ma łatwe do zrozumienia stany oraz możliwe interakcje wewnątrz aplikacji (poprzez GUI i API).
- Kontrola: użytkownik powinien mieć poczucie kontroli nad działaniem programu.
- Klarowność: czy wszystko jest przekazane w sposób szczegółowy, zrozumiały i niepodlegający wątpliwości?
- Błędy: komunikaty o błędach powinny być pomocne; trudno popełnić błąd, a po jego popełnieniu łatwo go naprawić.
- Spójność: zachowanie oraz wygląd są takie same w całym produkcie.
- Dopasowanie: domyślne ustawienia i zachowania mogą być elastycznie zmieniane.
- Dostępność: produkt może być użyty przez możliwie największą grupę użytkowników i jest zgodny ze standardami dostępności.
- Dokumentacja: dostępna jest Pomoc, która pomaga i pokrywa zakres funkcjonalności.



Współtwórca tego dokumentu, Rikard Edgren, poprosił nas, aby przed przesłaniem im tłumaczenia zostało one "sprawdzone" na polskich testerach. Będziemy wdzięczni za wszystkie Wasze komentarze. Wysyłajcie je mailowo na adres redakcja [at] testerzy [dot] pl lub też komentujcie nasz profil na FB lub G+.

 

To powinno Cię zainteresować