Jednym z podstawowych kanałów komunikacyjnych jest e-mail. Jest kilka reguł z netykiety, czyli sieciowej etykiety, które mają zastosowanie do pisania wiadomości elektronicznych. Oto najważniejsze i przydatne również w pracy testera:
- zakaz pisania wulgaryzmów;
- zakaz spamowania (m.in. wysyłania niechcianych linków do stron);
- zakaz wysyłania tak zwanych łańcuszków szczęścia;
- stosowanie się do reguł pisania obowiązujących w danej grupie, np. możliwości wysyłania (lub nie) wiadomości formatowanych w HTML-u, możliwości dołączania (lub nie) plików;
- zakaz pisania nie na temat (OT – off-topic);
- zakaz ciągłego pisania wiadomości wielkimi literami;
- zakaz nadużywania interpunkcji;
- zakaz prowokowania kłótni, czyli trollowania;
- zakaz pisania naprzemiennie wielkich i małych liter (tzw. nowomowa internetowa, poke-pismo);
- nakaz używania emotikon z rozwagą (mają być dodatkiem do tekstu, a nie główną treścią);
- w dyskusjach zwracanie się po nicku lub imieniu, tylko jeśli rozmówca wyraża na to zgodę;
- nakaz trzymania się wątku w korespondencji elektronicznej lub cytowanie e-maila (w przypadku braku takiej opcji w skrzynce);
- nakaz dopisywania wątku korespondencji pod spodem (głównie dot. e-mail);
- zalecenie, by sygnaturka nie miała więcej niż cztery linie (do jej długości nie wlicza się linii poświęconej na delimiter);
- przy wysyłce wiadomości do dużej, zwłaszcza nieznającej się grupy osób, adresy odbiorców należy umieszczać w polu Ukryte do wiadomości;
- zastosowanie wszelkich zasad języka polskiego;
- zalecenie, by załączniki o dużym rozmiarze przesyłać za pomocą serwisów chmurowych.
Te podstawowe zasady pomagają nam w codziennej pracy i mają wiele pozytywnych cech wpływających na kooperację:
- zwiększenie efektywności komunikacji;
- unikanie niepotrzebnych nieporozumień;
- unikanie przekazywania niepotrzebnych emocji;
- okazywanie szacunku dla odbiorcy;
- unikanie marnowania czasu odbiorcy;
- i wiele, wiele więcej.