Testowanie charakterystyk jakości oporogramowania to wyższa szkoła testowania. Takie charakterystyki jak wydajność, niezawodność wymagają nie tylko umiejętności twardych w kodowaniu i automatyzacji, ale wymagają również zrozumienia aspektu biznesowego i użycia aplikacji. Nie jest to temat na pierwszych pięć lat kariery. Można je rozważyć przy wejściu na poziom seniorski w testach.
Jest jednak jedna charakterystyka, gdzie automatyzacja nie ma większego sensu i przydatności, a umiejętność kodowania jest zbędna. Mówimy o użyteczności. Usability to bardziej biznesowy aspekt jakości oprogramowania. Ostatnio popularne stało się określanie go mianem UX czyli odbiór oprogramowania z perspektywy użytkownika. Jeśli więc lubisz część aplikacji powiązaną z graficznym interfejsem oprogramowania (GUI) i masz poczucie, że możesz zrozumieć oczekiwania użytkownika końcowego może to być kierunek rozwoju dla Ciebie.
Użyteczność jest obszarem bliskim marketingowi, psychologii i ergonomii i wymaga zrozumienia każdego z tych obszarów. Zrozumienie relacji człowiek - maszyna oraz korzyści płynących z tych relacji jest kluczowe do osiągnięcia sukcesu w tym zawodzie.
Jak się przygotować? Po raz kolejny kursy i szkolenia są jedynie pewnym otwarciem. Można pójść na szkolenia, ale warto przede wszystkim pracować z interfejsami i czytać o użyteczności. Czym więcej tym lepiej. Najlepiej aby były to książki nowe ponieważ obszar odbioru programowania przez użytkownika dynamicznie się zmienia i to co mogło być uznawane jeszcze kilka lat temu za regułę dziś może być uważane za błąd. Ciągły rozwój jest tu kluczowy.
Kolejnym apektem jest poznanie standardów. Standardy w użyteczności zmieniają się niezmiernie często, ale można je łatwo śledzić poprzez ich strony internetowe.
Poznaj standard dla aplikacji mobilnych:
Poznaj standard dla aplikacji webowych:
Poznaj standard dla aplikacji desktopowych:
Musisz również poznać proces definiowania użyteczności, czyli projektowania użytecznego interfejsu i następnie całego procesu testowania.
Wykorzystaj okazję w swojej firmie do uczenia się użyteczności. Szczególnie przydatnym ćwiczeniem jest raportowanie defektów użyteczności, a potem ich obrona przed programistami. Spróbuj również dotrzeć do swoich klientów i porozmawiaj z nimi określając czym jest dla nich przyjazny interfejs.
Wydaje się, że rynek specjalistów użyteczności dość szybko się nasycił. Praca jako freelancer w tym obszarze raczej nie przyniesie kokosów, za to rola eksperta w dużej firmie (musi być dużo interfejsów) może przynieść dużo satysfakcji oraz szansę na zwiększenie dochodów.