Czym jest AMP (accelerated mobile page) i jak to testować?

Czym jest AMP (accelerated mobile page) i jak to testować?
AMP to platforma komponentów internetowych do łatwego tworzenia interfejsów użytkownika. Zgodnie z założeniami AMP, powinno przyspieszyć wczytywanie stron mobilnych i poprawić wyświetlanie. Czy to działa i czy koncepcja się przyjęła, przeczytacie w tym artykule.

Czym jest AMP?

AMP można podzielić na 3 części.

  • AMP HTML, 
  • AMP JS, 
  • Google AMP cache.

Ponieważ koncept został opracowany w Google to strony, które wykorzystywały AMP były wyżej pozycjonowane w wynikach wyszukiwania.

Od czerwca 2021 roku Google przestało wyróżniać strony AMP, zlikwidowano również ikonę, dzięki której łatwo można było zidentyfikować czy strona wykorzystuje AMP, więcej informacji w artykule. Przyczyniło się to do spadku zainteresowania standardem AMP. Strony, które kiedyś wykorzystywały AMP, w większości zrezygnowały ze stosowania tego standardu. 

Właściciele stron byli w pierwotnie zmuszeni do stosowania AMP. Strony bez AMP były niżej pozycjonowane przy wyszukiwaniach mobilnych i nie mogły liczyć na dodatkowe wyświetlenia. Samo dostosowanie strony do standardu AMP jest trudniejsze i bardziej czasochłonne niż w ma to miejsce z RWD, zwłaszcza w przypadku większych serwisów internetowych. 

Jak testować AMP?

Najłatwiejszym sposobem sprawdzenia czy strona jest w standardzie AMP jest wykonanie testu na stronach z walidatorami (linki w dalszej części tekstu).
Jedną z wytycznych standardu jest to, że strona powinna posiadać w kodzie skrypt AMP, przykład poniżej.

amp--1.jpg

Na potrzeby artykułu tego artykułu przetestowaliśmy dwie strony.

Użyte narzędzia

Środowisko testów

Google chrome najnowsza wersja.

Narzędzia wymienione wyżej pozwalają nam w łatwy sposób sprawdzić czy strona jest zgodna z AMP.

Podstawowy ekran dla strony z AMP.

amp2.jpg

amp3.jpg

Wykonane kroki

  1. Wchodzimy pod wskazany adres https://pagespeed.web.dev/,
  2. W polu wpisujemy adres testowanej strony,
  3. Klikamy analizuj i czekamy na wynik.

Wyniki testu

amp4.jpg

amp5.jpg

amp-6.jpg

Dla porównania wyniki strony https://testerzy.pl/ bez AMP:

amp7.jpg

amp-8.jpg

amp-9.jpg

Wnioski

Jak widać na zrzutach ekranu, obie strony osiągają podobne wyniki wydajnościowe 79 pkt. Korzyści z wprowadzenia AMP są znikome, a samo stworzenie strony w standardzie AMP jest dość trudne.

Obecnie używanie standardu AMP może być nieopłacalne, ze względu na czasochłonność, a różnice w wydajności są znikome. Po likwidacji wyższego pozycjonowania w wyszukiwaniach Google użycie tego rozwiązania straciło sens.
 

To powinno Cię zainteresować