ChatGPT z dnia na dzień zyskuje coraz większą popularność, a jego umiejętności są coraz częściej z dużym powodzeniem wykorzystywane między innymi do zdawania egzaminów, pisania artykułów, tworzenia ofert marketingowych, a nawet do debugowania kodu czy także pisania go dla poszczególnych funkcji. Wszystko to sprawia, że coraz częściej rodzą się pytania o to, czy sztuczna inteligencja w przyszłości odbierze pracę człowiekowi, a wielu specjalistów widzi w niej dla siebie spore zagrożenie.
Odpowiedzialna za bezpieczny rozwój i promowanie sztucznej inteligencji organizacja badawcza OpenAI zapytała ostatnio użytkowników ChatGPT o to, w jaki sposób postrzegają sztuczną inteligencję. Celem udostępnionej ankiety, jak informuje OpenAI, jest lepsze zrozumienie tego, jak stworzony przez nią ChatGPT może wpłynąć na pracowników. Na samym wstępie do ankiety użytkownicy witani są słowami:
Chcemy porozmawiać z większą liczbą użytkowników z różnych zawodów o tym, jak korzystanie z ChatGPT wpływa na ich pracę. Dane zebrane w ramach tej pracy pomogą naukowcom lepiej zrozumieć ekonomiczny wpływ ChatGPT na jednostki i pracowników. Te informacje mogą pomóc OpenAI w lepszym zrozumieniu rzeczywistego wpływu jej systemów sztucznej inteligencji na świat, tak aby można je było bezpiecznie rozwijać i wdrażać w gospodarce.
W trakcie uzupełniania ankiety OpenAI prosi użytkowników o odpowiedzi na standardowe pytania dotyczące m.in. ich lokalizacji, pojawiają się także pytania o wykonywany zawód oraz o sposoby i ilość czasu poświęconego na dotychczasowe użytkowanie ChatGPT w kontekście pracy. Pojawiają się także dwa pytania opcjonalne:
- "Jaka była ostatnia rzecz, w której ChatGPT pomógł Ci podczas pracy?"
- "Wyobraź sobie, że właśnie zatrudniłeś/aś nowego współpracownika. Poinstruuj go, jak ma korzystać z ChatGPT, aby otrzymał taki wynik, jaki opisałeś/aś powyżej".
Do tej pory przeprowadzono już kilka badań dotyczących użytkowania sztucznej inteligencji. Z jednego z nich wynika, że już 27% profesjonalistów używało jej jako pomoc w wykonywaniu zadań związanych z ich pracą. Najchętniej korzystającymi z AI grupami są te należące do pokolenia Z (29%), X (28%) oraz Millenialsi (27%); do pomocy w pracy AI używa 20% kobiet i 30% mężczyzn, a najczęściej wykorzystywane jest ono w marketingu i reklamie (37%), branży technologicznej (35%) oraz consultingu (30%).
Kilka dni temu Microsoft zapowiedział już integrację ChatGPT ze swoimi usługami, m.in. w swojej wyszukiwarce Bing. Nie trzeba było długo czekać na odpowiedź ze strony Google, które poinformowało, że do swojej wyszukiwarki zamierza wprowadzić asystenta Bard, będącego odpowiedzią na chatbota ChatGPT. Wygląda więc na to, że z najbliższym czasie sztuczna inteligencja zamierza jeszcze bardziej poszerzać swoje zasięgi.
Z ankietą OpenAI możecie zapoznać się tutaj.