Całość rozpoczyna słowami:
Ukułem określenie »testowanie eksploracyjne« w 1983 r., aby opisać tę jedną praktyk z najlepszych testerów Krzemowej Doliny. Oczywiście koncepcja ewoluowała (i różniły się one) na przestrzeni lat. […] Ten wykład analizuje, gdzie według mnie teraz jesteśmy, pokazuje różne kontrowersje, nieporozumienia i uzasadnione obawy dotyczące ET. ET stało się modne.
Od momentu, kiedy ET zostało zdefiniowane do momentu, kiedy powstał ten wykład, minęło 23 lata. Kaner miał więc sporo czasu na przepracowanie koncepcji i jej dopracowanie.
Ważne aspekty testowania eksploracyjnego to:
- ET to podejście do testowania, a nie technika
- możesz zastosować dowolną technikę testowania podczas eksploracji
- można używać eksploracji w dowolnym momencie testowania
- skuteczne testowanie wymaga użycia wiedzy i umiejętności
- to jest oczywiste (ale może być bardziej konieczne) w przypadku eksploracyjnym
- wyszkolenie kogoś w eksploracji prawdopodobnie wiąże się z większym poziomem wiedzy
Co składa się na testowanie eksploracyjne?
Testy eksploracyjne
- Uczenie się: wszystko, co może nam wskazać co testować, jak testować lub jak rozpoznać problem.
- Projektowanie: „tworzenie, modelowanie, wykonywanie lub budowanie zgodnie z planem; rozpoczynaj i planuj w głowie” (Websters)
- Projektowanie to nie jest pisanie scenariuszy. Przedstawienie planu nie jest planem.
- Projekty eksploratorów można wykorzystać ponownie.
- Wykonanie: Wykonanie testu i zebranie wyników. Wykonanie można zautomatyzować lub wykonać ręcznie.
- Interpretacja: Czego się uczymy od programu i jak działa podczas uruchomienia naszego testu.
Więcej znajdziesz w materiałach oraz w filmie.