Jak zrobić dobre zgłoszenie na konferencję?

Jak zrobić dobre zgłoszenie na konferencję?
Konferencje testerskie albo już ogłosiły swoje "wezwanie do zgłoszeń" (ang. call for papers), albo niedługo to zrobią. Jeśli twoim postanowieniem na ten rok jest publiczne wystąpienie z opowieścią o testowaniu, powiem ci co zrobić, aby zwiększyć swoje szanse przy zgłoszeniu.
 

Miałem przyjemność pracować w komisjach programowych najważniejszych komercyjnych konferencji w tym kraju, a części byłem szefem. Pracując dla TestingCup, Testwarez czy Agile & Automation Days widziałem świetne zgłoszenia, ale widziałem również takie, które odpadały w przedbiegach.

Pamiętaj, że twoje wystąpienie na konferencji daje ci wiele benefitów na przyszłość. Masz szansę na silny wpis w CV, stajesz się rozpoznawany w środowisku i przechodzisz niejako na wyższy poziom rozwoju. Nie jesteś już pasywnym odbiorcą wiedzy - jesteś jej nadawcą. Twoje zgłoszenie to oprócz szansy na opowiedzenie swojej historii również, w wielu przypadkach, darmowa wejściówka na konferencję, zwrot kosztów dojazdu czy zamieszkania na miejscu i czasami (jak w przypadku Agile & Automation Days) szansa na zarobienie pieniędzy za najlepsze zgłoszenie.

Oto moje rady dla tych, którzy chcą wysłać swoje zgłoszenie i dostać się na konferencję:

0. "Nigdy nie występowałem i na pewno mnie nie przyjmą". Każdy, nawet najlepszy mówca kiedyś miał swój pierwszy raz. Na polskich konferencjach bardzo często powtarzają się te same nazwiska. To, że nigdzie do tej pory nie wystąpiłeś jest twoją zaletą. Napisz w zgłoszeniu, że nie masz jeszcze doświadczenia w wystąpieniach, a na pewno komisja spojrzy na twoją propozycję z innej perspektywy.

1. Zapoznaj się z "preferowanymi tematami" dla danej konferencji. Preferowane znaczy, że komisja programowa właśnie na nie będzie patrzeć z największą życzliwością i to one mają największe szanse na przejście do etapu realizacji.

2. Możesz pójść krok dalej i poznać lepiej komisję, która będzie oceniać twoją wstępną pracę. Możesz sprawdzić, czym się interesują i czym będziesz mógł ich zaciekawić.

3. Przestrzegaj reguł technicznych. Zgłoszenie powinno być kompletne i zgodne z wymaganiami. Pilnuj szablonów jeśli są wymagane, dostarcz każdy wymagany element jak abstrakt, CV, wideo, itd.

4. Unikaj tematów prostych i podstawowych. Niektóre z nich będą pożądane, ale zazwyczaj jeśli prezentowane są przez już uznanych mówców.

5. Unikaj tematów zbyt złożonych. Zazwyczaj masz 45 minut, aby je zaprezentować. Przedstawienie rozbudowanego przypadku albo mocno matematycznej techniki może wymagać od ciebie więcej czasu niż posiadasz. Nie jest to jednak jedyny kłopot. Na konferencjach zazwyczaj jest duży przekrój ludzi o różnych kompetencjach i doświadczeniu. Może się zdarzyć, że twoja prezentacja będzie zbyt niszowa i nie wzbudzi zbyt dużego zainteresowania. Ciężko mówi się do pustej sali...

6. Unikaj tematów, na których się nie znasz. Możesz oszukać komisję programową, ale już podczas samej konferencji możesz trafić na ekspertów, którzy udowodnią ci, że mówisz bzdury. To może zamienić sukces wystąpienia w porażkę i merytoryczną kompromitację.

7. Pamiętaj, że masz unikalną historię do opowiedzenia. Jesteś indywidualnością i twoja perspektywa danego problemu testerskiego oraz twoje doświadczenie są niepowtarzalne. Pamiętaj o tym kiedy piszesz abstrakt. Zgłoszenie powinno zawierać stwierdzenia takie jak: "w moim projekcie", "z mojego doświadczenia", itp.

8. Nie sil się na coś nowego. Nie musisz być innowatorem i wynalazcą, aby zostać mówcą. Najlepsze zgłoszenia to inne spojrzenia na to, co wszyscy (teoretycznie) już znają. 

9. Nie musisz w projekcie osiągnąć sukcesu aby go omawiać. Twój projekt mógł skończyć się katastrofą, ale jeśli potrafisz ją dobrze zdiagnozować i powiedzieć, co można było zrobić lepiej ,aby jej uniknąć, to twoje zgłoszenie wzbudzi zainteresowanie.

10. Twoje zgłoszenie w całości musi mieć moc, ale najważniejszy jest tytuł. To z nim komisja będzie miała pierwszy kontakt i to on albo spowoduje, że twoja prezentacja zniknie w odmętach podobnych prezentacji, albo wypłynie na powierzchnię i, co ważne, zostanie zapamiętana.

11. Mów o rzeczach, które są twoją pasją. Pasja daje energię, a komisja programowa wyczuje tę energię w zgłoszeniu. Twoje późniejsze wystąpienie zjedna ci publikę jeśli wyczuje ona, że mówisz o rzeczach, które realnie cię fascynują.

 

Konferencje naprawdę czekają na twoje zgłoszenie. Mogą o tym nie wiedzieć, ale nie dowiedzą się jeśli nie spróbujesz. Powodzenia.

 

Radek Smilgin

 

Od redakcji: Najbliższa szansa na zgłoszenie prezentacji to TestingCup. Śpieszcie się, bo czas jest tylko do 22 stycznia!

http://testingcup.pl/dla-mowcow/

 

 

To powinno Cię zainteresować