Ronald Cummings-John, Owais Peer, "Leading Quality"

Ronald Cummings-John, Owais Peer, "Leading Quality"
O tej książce mówi świat jakości, w Polsce praktycznie niewielu o niej słyszało. Na pytanie, czy jest coś do nadrobienia odpowiada Radek Smilgin.

„Leading Quality”, czyli w wolnym tłumaczeniu „przewodzenie jakością” to książka reklamująca się jako źródło wiedzy o tym, jak duże firmy dostarczają wysokiej jakości oprogramowanie i przyspieszają jego rozwój. Książka pokazuje pracę zespołów QA w takich firmach jak Google, ebay, reddit, Airbnb, GitHub i wielu innych, których doświadczenia wpływają na definiowanie jakości software'u. Mnie do książki zachęciły cytaty Jamesa Bacha („Każdy kryzys jakości zaczyna się od kryzysu przywództwa. Ta książka pomoże Ci uniknąć obu rodzajów problemów”) oraz Rika Marselisa („Bardzo solidna i warta przeczytania. „Leading Quality” poszerza perspektywy, pokazując prawdziwe historie z małymi zwrotami akcji, które zwiększają naszą wiedzę na temat jakości w dzisiejszym świecie IT”).

Dwie mocne rekomendacje od dwóch uznanych i szanowanych przeze mnie ekspertów to już dwa razy więcej powodów, by przeczytać tę książkę.

Zanim przejdę do książki, to zacznijmy od autorów. Nie pochodzą oni ze znanego w Polsce świata testerskiego i tym bardziej warto ich przedstawić. Ronald Cummings-John i Owais Peer są współzałożycielami Global App Testing (www.globalapptesting.com). Pomagają swoim klientom dostarczać wysokiej jakości produkty przy minimalnym wysiłku testowym. Są oni znani również z rozwinięcia Testathonów® (www.testathon.co), czyli hackathonów dla testerów. 

Książka podzielona jest na trzy sekcje: Jak zostać liderem jakości, jak nauczyć się podejmowania strategicznych decyzji dotyczących jakości oraz jak poprowadzić swój zespół, aby przyspieszyć (jego) wzrost.

Zapewne będzie to dla Was zaskoczeniem, ale w Polsce publikacja ta nie kwalifikowałaby się jako książka. A to przez to, że ma zaledwie 129 stron. Oczywiście jest w niej zawarta dość szeroka pula linków i materiałów do przeczytania, ale chyba nie tego oczekujemy od książki. Broni ją to, że jak na książkę angielskojęzyczną jest dość tania (około 80 zł + przesyłka).

No i nie przedłużając oceny - ta książka to wydmuszka! Pełna komunałów i podstawowej wiedzy, ubranej w górnolotne i marketingowe ozdobniki. Hasłem reklamowym tej książki mogłoby być: „Jeśli czujesz, że nie masz już motywacji do dbania o jakość, a Twoje testowanie już Cię nie bawi, to ten „coaching” jest dla Ciebie”.

Najbardziej zabolały te rzeczy, które osobiście omawiam na szkoleniach dla początkujących, a tutaj są prezentowane jako wielkie odkrycia. To właśnie stąd przyszło największe rozczarowanie tą książką. Epatowanie oczywistymi oczywistościami w książce dla liderów jakości wydaje mi się machaniem palcem i mówienie „Oj, oj - zapomnieliście o korzeniach”. „Musisz mieć wizję, aby zbudować wizję jakości”, „metryki są ważne”, „jakość jest subiektywna”… Naprawdę?! Tak teraz będziemy kształcili przyszłych liderów jakości?

Ta książka jest podobno bestsellerem, ale nie poleciłbym jej nikomu, kto chce tworzyć produkty lepszej jakości. Po lekturze wróciłem do cytatów Bacha i Marselisa, przeczytałem pozytywne recenzje w sieci i chyba zrozumiałem, na czym polega fenomen "Leading Quality" oraz jak należy czytać rekomendacje moich mistrzów. Ta książka jest popularnonaukowym podejściem do testowania i jakości. Łatwa, prosta i nakierowana na przekazanie prostych komunikatów. Nie znajdziesz w niej rozwiązań, ale są „najlepsze praktyki”, nie ma w niej szczegółów, ale jest inspiracja. W projakościowym świecie nie ma drugiej takiej coachingowej broszurki. Pisze się ciężkie książki o tym, jak dbać o jakość, a nie pisze się w prostych słowach, że „jakość jest ważna”. I może właśnie to czyni ją tak docenianą.

Źródła:
https://www.leadingqualitybook.com/
https://www.amazon.com/Leading-Quality-High-Quality-Software-Accelerate-ebook/dp/B07W16KG12
https://www.globalapptesting.com/

To powinno Cię zainteresować