Nowe obowiązki na B2B od 1.01.2023

Nowe obowiązki na B2B od 1.01.2023
Od 1 stycznia na samozatrudnionych i niewielkich firm został nałożony nowy obowiązek dotyczący PUE ZUS.

Do tej pory obowiązek posiadania aktywnego profilu na Platformie Usług Elektronicznych ZUS mieli jedynie płatnicy składek rozliczających składki za więcej niż pięć osób. Zgodnie ze zmianami, które weszły w życie po 1 stycznia 2023, zobowiązany jest do tego każdy przedsiębiorca, włączając w to samozatrudnionych oraz niewielkie firmy. 

Płatnicy składek, którzy do tej pory nie posiadali założonego profilu na PUE, mieli czas, aby to zrobić do 30 grudnia 2022. Jeśli profil do tego czasu nie został założony, profil założy sam ZUS do 31 stycznia 2023 r. W takiej sytuacji przedsiębiorca będzie zobowiązany przekazać do ZUS swój adres elektroniczny.

PUE ZUS (Platforma Usług Elektronicznych ZUS) jest narzędziem, które ma ułatwić dostęp do usług świadczonych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Do tej pory w platformie zarejestrowanych jest już ponad 11 milionów osób. Dzięki portalowi korzystający z usług ZUS mogą załatwić większość spraw nie wychodząc z domu. PUE ZUS daje możliwość m.in. składania wniosków, zadawania pytań, umawiania wizyt w ZUS czy sprawdzania informacji o wystawionych zwolnieniach lekarskich. Z oficjalnych informacji wynika, że ZUS przyjął już ponad 21 mln wniosków elektronicznych od obywateli.

Co da PUE ZUS pracującym w branży IT i samodzielnie opłacającym składki? Pozwoli to sprawdzać informacje o rozliczeniu składek w ZUS, osobach zgłoszonych do ubezpieczeń, czy o zwolnieniach lekarskich. Dodatkowo daje możliwość skorzystania z wielu różnych formularzy wniosków, które w niektórych sytuacjach trzeba złożyć do ZUS. Do korzystania z PUE ZUS niezbędne jest posiadanie założonego profilu zaufanego ePUAP albo potwierdzonego certyfikatem kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Z założenia część wiadomości będzie doręczana do ubezpieczonych poprzez właśnie profil PUE ZUS, a nie za pomocą poczty tradycyjnej. Z tego też względu trzeba pamiętać o tym, że posiadanie założonego profilu wiąże się z koniecznością jego regularnego sprawdzania. Dzięki temu można będzie uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek wynikających np. z ewentualnych zaległości względem ZUS lub nieodebranej korespondencji. Konsekwencje nieodebrania niektórych wiadomości mogą być dla nas bardzo dotkliwe.

517
Źródła:
https://www.zus.pl/-/cele-zus-na-2023-rok

Powiązane szkolenia

13
marca
2023
-09
kwietnia
2023
Krzysztof Kołodziejczyk
online
Automatyzacja testowania
5 500PLN
Praktyka automatyzacji testowania
5
Wolnych miejsc
Rezerwuj

To powinno Cię zainteresować