Światowy Dzień Jakości (ang. World Quality Day) to coroczne święto obchodzone w drugi czwartek listopada, zainicjowane w 1989 r. przez trzy międzynarodowe organizacje do spraw jakości:
- Amerykańskie Stowarzyszenie do spraw Jakości, założone w 1946 roku jako American Society for Quality Control, ASQC (obecnie American Society for Quality, ASQ)
- Europejską Organizację Jakości założoną w 1956 r., w skład której wchodzą 34 europejskie krajowe organizacje jakości, jak również instytucje, przedsiębiorstwa i osoby fizyczne z całego świata (European Organization for Quality, EOQ),
- Unię Japońskich Naukowców i Inżynierów (Union of Japanese Scientists and Engineers, JUSE).
Celem obchodów Dnia Jakości jest:
- promowanie wiedzy na temat jakości na całym świecie i zachęcanie do „rozwoju i organizowania dobrobytu”
- podkreślanie znaczenia jakości i jej nieustającej kontroli
- świętowanie osiągnięć w dziedzinie podnoszenia jakości
- podnoszenie świadomości społeczeństw, jak podejście do jakości systemów i procesów produkcyjnych może mieć spektakularny wpływ na życie człowieka.
Według quality.org tematem przewodnim tegorocznej edycji jest tworzenie wartości dla klienta (ang. creating customer value).
Jak jakość pomaga w tworzeniu wartości dla klienta?
10 filarów jakości
- Age of Inspection – usterki wykryte w fabryce, pozwalające uniknąć awarii w czasie użytkowania;
- Quality by Design – planowanie jakości w projektowaniu produktu. Proces pomaga tworzyć funkcje zorientowane na klienta.
- Zero defects – „Poprawny za pierwszym razem” oznacza, że nie ma dopuszczalnej liczby błędów wbudowanych w produkt lub proces.
- TQM, Total Quality Management – Poprawa wydajności we wszystkich funkcjach, działach i procesach;
- Six Sigma – ulepszanie procesów w celu uzyskania dużej poprawy wyników dla specyfikacji, eliminacji defektów i zmniejszenia zmienności;
- Change management – współpraca między wszystkimi pracownikami, od poziomu podstawowego po najwyższe kierownictwo;
- Agile manifesto – Ludzie ponad proces, działające rozwiązania ponad dokumentację, adaptowalność ponad plan, współpraca ponad umowę;
- The Competency Framework – Zrównoważone dostarczanie wysokiej jakości produktów i usług wymaga skutecznych systemów zarządzania i zapewnienia oraz zaangażowania w kulturę ciągłego doskonalenia;
- Recognition of customers as a key quality stakeholder – Uznanie zainteresowanych stron za podstawę projektowania i wdrażania systemu zarządzania jakością;
- Development of organisational quality culture – Jakość jest podstawą kultury i strategii, a wartość dla klienta jest kluczowa dla osiągnięcia celów biznesowych.
Życzymy udanego świętowania jakości!