Światowy Dzień Jakości – 12.11.2020

Światowy Dzień Jakości – 12.11.2020
Jakość to bardzo pojemne hasło, a pod nim skrywa się wiele aspektów naszego życia. Dziś JAKOŚĆ obchodzi swoje święto.

Światowy Dzień Jakości (ang. World Quality Day) to coroczne święto obchodzone w drugi czwartek listopada, zainicjowane w 1989 r. przez trzy międzynarodowe organizacje do spraw jakości:

  • Amerykańskie Stowarzyszenie do spraw Jakości, założone w 1946 roku jako American Society for Quality Control, ASQC (obecnie American Society for Quality, ASQ)
  • Europejską Organizację Jakości założoną w 1956 r., w skład której wchodzą 34 europejskie krajowe organizacje jakości, jak również instytucje, przedsiębiorstwa i osoby fizyczne z całego świata (European Organization for Quality, EOQ),
  • Unię Japońskich Naukowców i Inżynierów (Union of Japanese Scientists and Engineers, JUSE).

Celem obchodów Dnia Jakości jest:

  • promowanie wiedzy na temat jakości na całym świecie i zachęcanie do „rozwoju i organizowania dobrobytu”
  • podkreślanie znaczenia jakości i jej nieustającej kontroli
  • świętowanie osiągnięć w dziedzinie podnoszenia jakości
  • podnoszenie świadomości społeczeństw, jak podejście do jakości systemów i procesów produkcyjnych może mieć spektakularny wpływ na życie człowieka.

Według quality.org tematem przewodnim tegorocznej edycji jest tworzenie wartości dla klienta (ang. creating customer value).
 

Jak jakość pomaga w tworzeniu wartości dla klienta?

10 filarów jakości

  1. Age of Inspection – usterki wykryte w fabryce, pozwalające uniknąć awarii w czasie użytkowania;
  2. Quality by Design – planowanie jakości w projektowaniu produktu. Proces pomaga tworzyć funkcje zorientowane na klienta.
  3. Zero defects – „Poprawny za pierwszym razem” oznacza, że ​​nie ma dopuszczalnej liczby błędów wbudowanych w produkt lub proces.
  4. TQM, Total Quality Management – Poprawa wydajności we wszystkich funkcjach, działach i procesach;
  5. Six Sigma – ulepszanie procesów w celu uzyskania dużej poprawy wyników dla specyfikacji, eliminacji defektów i zmniejszenia zmienności;
  6. Change management – współpraca między wszystkimi pracownikami, od poziomu podstawowego po najwyższe kierownictwo;
  7. Agile manifesto – Ludzie ponad proces, działające rozwiązania ponad dokumentację, adaptowalność ponad plan, współpraca ponad umowę;
  8. The Competency Framework – Zrównoważone dostarczanie wysokiej jakości produktów i usług wymaga skutecznych systemów zarządzania i zapewnienia oraz zaangażowania w kulturę ciągłego doskonalenia;
  9. Recognition of customers as a key quality stakeholder – Uznanie zainteresowanych stron za podstawę projektowania i wdrażania systemu zarządzania jakością;
  10. Development of organisational quality culture – Jakość jest podstawą kultury i strategii, a wartość dla klienta jest kluczowa dla osiągnięcia celów biznesowych.

Życzymy udanego świętowania jakości!

Źródła:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Światowy_Dzień_Jakości
https://www.quality.org/wqd20

To powinno Cię zainteresować