Lądowanie miało przebiegać w sposób opisany na poniższej grafice.
Animację z lądowania można zobaczyć na stronie: http://www.esa.int/Our_Activities/Operations/Schiaparelli_readied_for_Mars_landing
Dane uzyskane z lądownika Schiaparelli pokazują, że spadochron oddzielony został minutę za wcześnie. Silniki, które miały wyhamować nad powierzchnią zamiast przez 30 sekund działały jedynie przez 3. Prawdopodobnie komputer lądownika "uznał", że jest zbyt blisko ziemi.
Najbardziej prawdopodobne przyczyny katastrofy, które są teraz analizowane to:
- defekt oprogramowania
- wywołanie jednej z komend zbyt wcześnie
- błędna interpretacja danych pochodzących z różnych czujników lądownika.
ESA przygotowuje się do kolejnej misji, która ma zakończyć się w 2021 roku. Może ona się niestety opóźnić, ponieważ miały być do niej użyte te same komputery i oprogramowanie, co w misji 2016. Projekt ma braki finansowe (na około 300 milionów dolarów) i ciężko będzie uzyskać nowe środki po katastrofie z lądowaniem.
Źródła
http://exploration.esa.int/mars/57465-exomars-2016-schiaparelli-descent-sequence/
http://qz.com/819601/software-glitch-probably-caused-exomars-lander-schiaparelli-to-crash-on-the-red-planet/