Częste dostawy miarą jakości oprogramowania

Częste dostawy miarą jakości oprogramowania
Jakość oprogramowania można zmierzyć na wiele sposobów, ale liczbowe wartości kodu niewiele powiedzą nam na temat wartości końcowego produktu. Dużo więcej dowiemy się na temat jakości, jeśli zmierzymy efektywność i skuteczność zespołu wytwórczego w dostarczaniu.

Zakładając, że posiadamy w miarę sprawnych programistów, łatwo potwierdzić jakość oprogramowania przy pomocy regularnych i szybkich dostaw. To właśnie czas dostawy pokaże, czy jesteście w stanie dostarczyć produkt dopasowany do potrzeb końcowego odbiorcy w akceptowalnym dla niego czasie. 

Ten czas możemy zmierzyć i potraktować jako kluczową miarę jakości. A jaki powinien być ten czas? Wasz klient każdą funkcję będzie chciał na wczoraj, a jeśli waszym mottem jest "klient nasz pan", to powinniście zbliżać się do jego oczekiwań. Jeśli zespół jest w stanie dostarczyć pojedynczą funkcję produktu w ciągu 5 roboczodni, to już jest dobrze. Jeśli zmieścicie się w scrumowych dwóch tygodniach, ciągle nie jest źle. Jeśli jednak jesteście w stanie dostarczyć coś w jeszcze krótszym czasie i na dodatek mieć pewność, że jest to dobre, to znaczy, że dążycie do doskonałości. Nieosiągalnym na razie ideałem będzie dostarczenie klientowi wartości w minuty, ale próbować warto.

Jak pokazujecie swoją wartość przez szybkie dostawy?

  1. Efektywność w odpowiedzi na potrzeby klienta.
    Klient nie chce czekać miesiącami na końcowy produkt. Potrzebuje go tu i teraz. Potraficie to dla niego zrobić? Jesteście efektywni.
  2. Zrozumienie potrzeb i umiejętność ich zaspokojenia. 
    Czas to pieniądz. Oszczędzając czas, dostarczacie wartość. 
  3. Umiejętność dzielenia zadań na mniejsze.
    Klient dostarcza duże funkcje (epiki), a my dzielimy je na małe porcje (historyjki). Nawet najbardziej złożona funkcja ma swój lekki odpowiednik, którą może wspomóc ludzka praca. Jeśli potraficie coś podzielić, pokazujecie nie tylko swoje umiejętności w inżynierii oprogramowania, ale również zrozumienie biznesu waszego klienta.
  4. Szybka dostawa oznacza małą zmianę.
    Mała zmiana jest OK. Jest wręcz ideałem. Jeśli dostarczacie coś małego, to jest to jednocześnie mniejsze ryzyko regresji, a mniejsza rzecz jest łatwiejsza do przetestowania.
  5. Mała zmiana to szybki feedback.
    Klient po otrzymaniu małej modyfikacji jest w stanie szybko odpowiedzieć nam na pytanie, czy to, co stworzyliśmy, jest ziszczeniem jego wymagań. Szybka informacja zwrotna to akceptacja / brak akceptacji, więc także możliwość potwierdzenia, że idziemy lub też nie idziemy właściwą drogą. 

Szybkie dostawy nie zawsze są możliwe, ale zawsze są wartością. Jeśli oprócz szybkiego wypychania produktu na produkcję zadbamy również o jakość, to jesteśmy dostawcą idealnym dla naszych klientów. 
 

To powinno Cię zainteresować