Komunikacja techniczna zajmuje się tematem budowania i dostarczania dokumentów dla członków zespołów projektowych oraz dla użytkowników. Specjaliści dokumentacji dostarczają przewodniki użytkowników, pliki pomocy, czy też pomoc kontekstową wbudowaną w aplikacje. Są oni również odpowiedzialni za dbanie o szablony dokumentacji, jak noty wydania, czy o format zapisów procesów w organizacji.
DLA KOGO?
Komunikacja techniczna to temat, z jakiego mogą skorzystać testerzy manualni weryfikujący dokumentację oraz samo oprogramowanie, ale głównymi odbiorcami są twórcy dokumentacji. Jeśli więc tworzy ją analityk, programista czy tester, to rozumienie tematu może być dla nich bardzo przydatne. Szczególną rolą, którą może zainteresować się technical writing, będą eksperci użyteczności, którzy muszą sprawdzić poprawność i jakość komunikatu wynikającego z dokumentu. Warto też podkreślić, że komunikacja techniczna to również tworzenie pomocy dostępnej w aplikacjach mobilnych albo w aplikacjach desktopowych (pod klawiszem F1).
Odbiorcami tego obszaru wiedzy są także:
- trenerzy tworzący materiały szkoleniowe,
- managerowie działów szkoleń,
- graficy i projektanci interfejsów,
- tłumacze,
- i wielu innych.
Tworzenie dokumentacji, czyli szeroko pojęty techcomm wiąże się ze specyficzną wiedzą techniczną. To tłumaczenie często skomplikowanej informacji technicznej na język użytkownika końcowego, który techniczny wcale być nie musi. Dokumentacją jest zatem instrukcja obsługi oprogramowania czy montażu mebli. Techwriter jest więc tym obszarem IT, w którym odnajdą się osoby z polonistycznym lub filologicznym wykształceniem. Tu ważne są kompetencje językowe, poczucie estetyki, znajomość reguł użyteczności czy zdolności komunikacyjne w rozmowach z analitykami i programistami.
Jedną z bardziej znanych organizacji promujących komunikację techniczną jest ITCQF. Ważne jest dla nas to, że duża część ustandaryzowanej wiedzy z obszaru technical writingu jest ogólnodostępna. Znajdziesz ją tutaj. Szczególnie polecamy fundament, czyli sylabus (w wersji 2.0).
Doceniamy ich także za to, że regularnie badają rynek pracy pod kątem zainteresowania zawodem techwritera. Dzięki nim możemy otrzymać dane np. na temat aktualnej sytuacji na rynku w Polsce.
Cały raport możecie znaleźć tutaj.
A wycinki z niego publikowane są na kanałach social media.
W celu zdobycia informacji o innych rynkach pracy na świecie polecamy profile społecznościowe, a w szczególności ten. Znajdziecie tam wiele newsów i informacji ze świata komunikacji technicznej.
Zdecydowaliśmy się dołączyć ich certyfikację do naszej bazy szkoleń, a następne szkolenie odbędzie się już w dniach 12-13 grudnia 2022 r.