Z ankiety, którą przeprowadziliśmy na grupie obecnych i przyszłych testerów oprogramowania wynika, że niespełna 20% respondentów bardzo dobrze ocenia swoje umiejętności techniczne a jedynie 5,5% uważa się za ekspertów.
Czy tester musi być osobą techniczną ?
Zawód testera z założenia nie wymaga posiadania wykształcenia technicznego. Liczą się spostrzegawczość, dociekliwość, kreatywność i tzw. dobre oko. Jednak najnowsze dane z rynku pokazują, że twarde kompetencje są coraz bardziej pożądane i często decydują nie tylko o powodzeniu w poszukiwaniu zatrudnienia ale i jakości wykonywanej pracy.
21% wie, że nic nie wie
W przeprowadzonej przez nas ankiecie, aż 21% badanych przyznało całkowity brak umiejętności technicznych, 20% zadeklarowało bardzo dobrą a tylko 5,5% znajomość zagadnień technicznych na poziomie eksperckim. Połowa respondentów dysponuje raczej ogólną wiedzą.
To dość niepokojące nie tylko z perspektywy testowania ale i całego rynku IT, w którym deficyt techników już jest bardzo zauważalny.
Szkolić, szkolić i jeszcze raz szkolić
W podnoszeniu kompetencji i kwalifikacji niecenione będą więc szkolenia.
Najwięcej, bo prawie 80% badanych chętnie uzupełniłoby wiedzę z zakresu podstaw działania programów tj. środowiska i uruchamianie, rejestry, kompilacja, itd. Niewiele mniej, bo 65% ankietowanych ma braki w wiedzy z podstaw Internetu ( protokoły sieciowe, VPN, języki programowania itd.).
Wielu chętnych przeszkoliłoby się także z podstaw komputerów (systemy operacyjne, sterowniki, podstawowe komponenty sprzętowe) – ponad 31% ankietowanych oraz podstaw radiokomunikacji (protokoły, stacje bazowe, standardy szyfrowania itd.)- 32%.
Respondenci najchętniej dokształcaliby się za pośrednictwem webinarów i filmów szkoleniowych w Internecie . Ponad połowa skorzystałaby z bezpłatnych szkoleń technicznych połączonych z rekrutacją do potencjalnego pracodawcy.
Spora grupa bo ponad 46% ankietowanych, zdecydowałaby się na zakup szkolenia z nie-testerskich aspektów technicznych.
Podsumowanie
Powyższa analiza wykazała rosnące zapotrzebowanie na szkolenia techniczne zwiększające kompetencje testerów. Potrzeby te widoczne są zarówno po stronie pracowników jak i pracodawców.