Porównawcza sesja eksploracyjna to ciekawa forma badania dwóch podobnych funkcjonalnie usług lub aplikacji. Podczas uczenia się jednej aplikacji od razu porównujemy działanie tej samej funkcji w drugim oprogramowaniu i dzięki temu możemy ocenić, która z nich działa „lepiej”. Końcowym rezultatem będzie zestawienie wad i zalet obu usług.
Autor: Anna Mioduszewska | Wersja dokumentu: 1.0 |
Data: 10.12.2020 | |
Czas trwania sesji: 1 godzina 30 minut | |
Czas przygotowania środowiska i projektowania testów: 40 minut | Czas testowania: 50 minut |
Aplikacja: | |
player https://player.pl/ |
ipla https://ipla.tv |
Środowisko testowe: Przeglądarka: Microsoft Edge wer. 87.0.664.57 Nazwa urządzenia: Microsoft Surface Pro 7 System operacyjny: Windows 10 Pro Procesor: Intel (R) Core(TM) i5-7300U CPU @ 2.60 GHz 2.71 GHz Pamięć: 8,00 GB |
|
Idea eksploracji: Player i Ipla są platformami VoD umożliwiającymi dostęp do płatnych oraz darmowych materiałów video. Celem testów jest porównanie jakościowe obu serwisów poparte wskazaniem defektów w ich działaniu. | |
Procent realizacji idei: 100% przy założeniu, że dla każdego z serwisów został wykryty min. 1 defekt | |
Przetestowane przypadki: - możliwości logowania - możliwość otwarcia materiałów video w każdej z kategorii - możliwość obejrzenia offline włączonego wcześniej video - działanie przycisków przypisanych do ekranu wyświetlania - weryfikacja przycisków nawigacji - wyszukiwarka: wyszukiwanie po słowie z tytułu, po całym tytule, po początku tytułu, min i max liczba znaków w wyszukiwarce, użycie znaków specjalnych - filtry wyszukiwarki: poprawność działania filtrów włączanych oddzielnie, razem, wybór >1 opcji w jednym rodzaju filtra, sortowanie w powyższych konfiguracjach - działanie tagów przypisanych do materiałów - działanie linków do social media, regulaminów, pomocy technicznej - opcje edycji profilu |
|
Defekty: | |
ID.P-1: Włączenie filtra "Dostępne dla ciebie" w wybranej kategorii powoduje wyświetlenie listy materiałów darmowych jak również płatnych – niedostępnych bez wykupienia dostępu | ID.I-1: Kategoria "Film" posiada nielogicznie zaprojektowany filtr "Darmowe": NIE/TAK, który pozwala na zaznaczeie obu opcji, przez co użycie filtra traci sens - użytkownik po wykonaniu 2 kliknięć i zaznaczeniu obu opcji dostaje wynik, jakby w ogóle nie użył filtra |
ID.P-2: Wyszukiwarka tytułów uruchamia się po wpisaniu 3 znaków, ale podaje również wyniki zawierające 2 z 3 wpisanych znaków | ID.I-2: W kategorii "Film" po wybraniu >1 kategorii np. Animowany + Dla dzieci + Komedia wynikiem jest suma wszystkich filmów z każdej z kategorii zamiast filmów, które spełniają kryteria wszystkich zaznaczonych kategorii |
ID.P-3: Wyszukiwarka wymusza kolejność zaznaczania filtrów – prawidłowe wyniki są zwracane tylko w przypadku wpisania danych w kolejności: 1. Kategoria 2. Jeden, dwa lub wszystkie z 3 filtrów: - ikona suwaka (Ostatni dzwonek/Ostanio dodane/Wkrótce/4K) - "Tylko Polskie" - "Dostępne dla Ciebie". W przypadku zaznaczenia dowolnego lub wszystkich filtrów z punktu 2. a następnie zaznaczenia Kategorii, wyszukiwarka resetuje wyniki dla punktu 2. i pokazuje jedynie wynik: dostępne tytuły dla Kategorii |
ID.I-3: Wyszukiwarka w kategorii "Film" --> Kraj produkcji nie działa. Po wybraniu w wyszukiwarce kraju produkcji np. Litwa + Chińska Republika Ludowa zwracane są losowe wyniki (filmy m.in. polskie i amerykańskie) |
- | ID.I-4: Wyszukiwarka tytułów zaczyna uruchamiać się po wpisaniu 3 znaków, ale podaje również wyniki zawierające 2 z 3 wpisanych znaków |
Sugestie ulepszenia: | |
Ujednolicenie sposobu komunikowania o opłacie za dostęp do materiału video: informacja o konieczności opłacenia dostępu pojawia się po kliknięciu na tytuł – na screenie z materiału video w 3 formach: 1. banner z informacją WYKUP DOSTĘP OD X ZŁ 2. banner z informacją WYKUP DOSTĘP 3. brak banneru z informacją – przekierowanie na stronę z informacją o płatności pojawia się dopiero po próbie włączenia materiału |
Jedynie kategoria "Film" zawiera filtr "Darmowe: TAK/NIE". Materiały w pozostałych kategoriach również dzielą się na darmowe/płatne (aby to zweryfikować, należy po kolei klikać na każdy materiał) – potrzeba dodania filtra do pozostałych kategorii |
- | W filtrze "Darmowe" zaznaczenie opcji TAK powinno automatycznie resetować opcję NIE, ale ten rodzaj filtra można zastąpić wygodniejszym w użyciu filtrem w formie suwaka |
- | Poziome paski z kategoriami materiałów video i ich miniaturami nie pokazują wszystkich dostępnych treści – np. kategoria "Bajki dla najmłodszych" pokazuje tylko 10 tytułów z bazy kilkudziesięciu tytułów, co może być mylące dla użytkownika |
- | Nieintuicyjna ścieżka do pełnej listy tytułów dla danej kategorii – zbyt mało widoczny górny pasek zadań wskazujący na to, że cała baza tytułów zawarta jest w poziomych paskach z miniaturami |
Porównanie: Player oraz Ipla spełniają swoją funkcję, jaką jest dostęp do bazy materiałów video i możliwość ich odtworzenia. Jakość obu serwisów jest porównywalna, jednak w obu przypadkach wymaga poprawy – podczas krótkiej sesji testów eksploracyjnych udało się znaleźć szereg defektów w obszarach najważniejszych z punktu widzenia użytkownika. Inne są również wady i zalety w przypadku korzystania z każdego z serwisów: Player: Wady: Oba serwisy zawierają defekty dla funkcjonalności najbardziej istotnej z punktu widzenia użytkownika, czyli wyszukiwarki, jednak w przypadku player.pl korzystanie z wyszukiwarki może być szczególnie uciążliwe, ponieważ filtr "Dostępne dla Ciebie" zwraca wyniki zawierające materiały niedostępne bez opłacenia dostępu. Materiały płatne stanowią znaczącą większość dostępnych w serwisie treści, więc nieprawidłowo działająca wyszukiwarka może spowodować opuszczenie przez użytkownika strony po kilkukrotnej bezskutecznej próbie otwarcia materiału. Zalety: Player posiada przemyślaną ścieżkę pomocy technicznej z kilkoma ścieżkami rozwiązywania problemu: wyszukiwarka problemu, najczęściej zadawane pytania, rozpisane graficznie kategorie poszukiwanej pomocy w podziale od najbardziej ogólnych do szczegółowych, tutoriale, możliwość testu urządzenia pod kątem spełniania wymagań do odtwarzania video, mailowa pomoc techniczna oraz możliwość rozmowy z pomocą techniczną na Messengerze. Jest to rozbudowana funkcjonalność w porównaniu z iplą, w której pomoc techniczna opiera się na informacji nt. najczęstszych pytań i na formularzu do kontaktu mailowego. Ipla: Wady: Nieprzejrzysty, nieintuicyjny interfejs użytkownika – głównie ze względu na zbyt małe paski wyboru akcji i przyciski, przez co niektóre z funkcji mogą przez użytkownika pozostać niezauważone. Zalety: Możliwość obejrzenia nieodpłatnego materiału video bez konieczności zakładania konta/logowania. |
|
Ocena jakości: zarówno Player jak i Ipla odbiegają poziomem od swojego głównego konkurenta na rynku globalnym, jakim jest Netflix, co spowodowane jest dużą liczbą defektów w działaniu wyszukiwarki, czyli jednej z najważniejszych funkcji z punktu widzenia użytkownika. Nie ma możliwości wskazania, który z serwisów prezentuje wyższą jakość, ponieważ oba zawierają defekty w tych samych obszarach. |
Raport przygotowany został przez Annę Mioduszewską w ramach praktyk testerskich po kursie „Zawód Tester”.