U mnie działa! Nagrodzone prace konkursowe

U mnie działa! Nagrodzone prace konkursowe
Jakiś czas temu rozstrzygnęliśmy konkurs z okazji Dnia Informatyka. Nagrody już znalazły się w rękach zwycięzców, a my, zgodnie z obietnicą, prezentujemy (w losowej kolejności) nagrodzone prace konkursowe.

Liza

Aplikacja: DPD Mobile (https://www.dpd.com/pl/pl/moje-dpd/dpd-mobile/)

Raport defektu

Tytuł defektu: Niemożliwość zarchiwizowania przesyłki umieszczonej w paczkomacie w aplikacji DPD Mobile.

Opis defektu: Przesyłka została umieszczona w paczkomacie, ale nie została odebrana i wróciła do nadawcy. Status paczki nie zmienił się i w aplikacji mobilnej nadal widnieje jako umieszczona w automacie. Przy kliknięciu w trzy kropki w celu rozwinięcia opcji nie ma możliwości usunięcia informacji o przesyłce lub manualnej zmiany statusu. Próba archiwizacji przesyłki kończy się niepowodzeniem – pojawia się komunikat, że paczka nie może być zarchiwizowana.

Kroki do odtworzenia:

  1. Otwórz aplikację DPD Mobile.
  2. Znajdź przesyłkę umieszczoną w paczkomacie.
  3. Kliknij na właściwą przesyłkę, aby otworzyć jej szczegóły.
  4. Kliknij w trzy kropki w celu rozwinięcia opcji.
  5. Cofnij się strzałką do listy paczek.
  6. Spróbuj przesunąć przesyłkę w lewo, aby ją zarchiwizować.

Oczekiwany rezultat: Możliwość zarchiwizowania przesyłki lub manualnej zmiany jej statusu.

Rzeczywisty rezultat: Brak opcji usunięcia lub manualnej zmiany statusu, niemożliwość zarchiwizowania przesyłki z komunikatem o błędzie.

raport-z-testow-liza-screen-1.PNGraport-z-testow-liza-screen-2.PNG

Odpowiedź "opornego" programisty: Mogę stwierdzić, że nie jest to usterka, tylko proces wymagający zmiany statusu przez centrum klienta DPD. Kurtyna :)

Argumenty uzasadniające defekt:

  1. Brak możliwości archiwizacji powoduje, że dane o przesyłkach, które nie są już aktualne, pozostają w aplikacji. Może to prowadzić do niepotrzebnego zapełniania lokalnej bazy danych, co wpływa na wydajność aplikacji oraz może powodować problemy z pamięcią.
  2. Archiwizacja przesyłek jest istotna dla utrzymania spójności danych pomiędzy frontendem a backendem. Bez możliwości archiwizacji, serwery muszą przechowywać i przetwarzać większą ilość danych, co może wpłynąć na wydajność systemu i czas odpowiedzi aplikacji.
  3. Nieaktualne dane o przesyłkach mogą wprowadzać zamieszanie w logice aplikacji, zwłaszcza w zarządzaniu stanami. To może prowadzić do błędów logicznych, takich jak nieprawidłowe wyświetlanie statusów przesyłek, problemy z filtrowaniem i sortowaniem, co obniża jakość doświadczenia użytkownika.

Dominik

Raport defektu

Tytuł: Błąd w funkcji dodawania opinii o produkcie 

Data: 07.06.2024 14:00 

Opis 

Krok, w którym wystąpił błąd: Podczas dodawania opinii po zakupie produktu na stronie oceny produktu występuje błąd w funkcjonalności, gdy wypełnimy pole tekstowe, ale nie zaznaczymy oceny nie możliwe jest dodanie opinii. Wymagane jest dodanie gwiazdek w skali 1/6, ocena 0/6 nie jest zdefiniowana mimo dodania opisu musimy dodać ocenę gwiazdek produktu. Walidacja blokuje przejście do dodania opinii. 

Opis działania: Po wybraniu produktu do oceny i dodaniu opinii tekstowej, produkt nie może być oceniony występuje walidacja „pole jest wymagane”. 

Oczekiwane zachowanie: Po dodaniu opinii tekstowej powinniśmy mieć możliwość przejścia i dodania opinii bez gwiazdek. 

Błąd reprodukowalny: Tak, błąd występuje za każdym razem podczas próby dodania opinii do produktu. 

Przeglądarka: Aplikacja: ERLI - najtańsze zakupy online (link do aplikacji: https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.erli.app&hl=pl), Wersja: 2.18.1

System operacyjny: 

Smartfon na którym wykonano test: XIAOMI Redmi Note 10s 6/128GB (Model: M2101K7BNY) 
Wersja Android: 13 TP1A.220624.014 
Wersja MIUI: MIUI Global 14.0.4, 14.0.4.0 (TKLEUXM)

Załączone screeny:
 

raport-z-testow-dominik-screen-1.jpgraport-z-testow-dominik-screen-2.jpg

Priorytet: Normalny 

Status: Otwarte 

Przewidywany termin rozwiązania: 14.06.2024r. 

Uwagi dodatkowe: Wskazanie przyczyny błędu i wskazanie możliwego rozwiązania. 

Odpowiedź programisty: 

Hej Dominik, dzięki za zgłoszenie defektu dotyczącego błędu w dodawaniu opinii o produkcie. Niestety, w aplikacji ERLI wymagane jest dodanie oceny gwiazdkowej w skali 1/6, więc nie jest możliwe dodanie opinii bez wybrania odpowiedniej oceny. Dzięki za zwrócenie uwagi na ten problem! Oczywiście, mogę spróbować poprawić tę funkcjonalność w przyszłych aktualizacjach. Jeśli masz jakieś dodatkowe pytania lub sugestie, daj mi znać. Dzięki! 

Argumenty uzasadniające defekt: 

  1. Brak informacji o konieczności dodania oceny gwiazdkowej w skali 1/6: 

    W przypadku gdy użytkownik wypełni pole tekstowe opinii, może nie być świadomy konieczności dodania oceny gwiazdkowej w skali 1/6. Brak wyraźnego komunikatu lub wskazówki na ten temat może wprowadzić użytkownika w błąd. 
  2. Brak zdefiniowanej możliwości ocenienia produktu jako 0/6: 

    Pomimo że użytkownik chciałby wyrazić swoją opinię o produkcie bez przyznania mu jakiejkolwiek oceny, funkcjonalność aplikacji ERLI nie umożliwia oceny 0/6. To ograniczenie może być uciążliwe dla użytkowników, którzy chcieliby wyrazić swoją opinię bez przypisywania konkretnego ranking produktowi.
  3. Walidacja uniemożliwia dodanie opinii bez oceny: 

    Użytkownik nie może przejść dalej i dodać opinii bez uzupełnienia pola oceny gwiazdkowej. Walidacja formularza nie uwzględnia sytuacji, gdy użytkownik chce wyrazić jedynie opinię tekstową bez przyznania oceny. 
  4. Brak spójności w wymaganiach dotyczących oceny produktu: 

    Użytkownikowi może być trudno zrozumieć dlaczego konieczne jest ocenienie produktu gwiazdkami w skali 1/6, szczególnie gdy chce wyrazić opinię jedynie w formie tekstu. Brak spójności w wymaganiach dotyczących oceny produktu może prowadzić do dezorientacji użytkownika.


Szymon


Aplikacja: Sololearn (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.sololearn&hl=pl)

Raport defektu:

Tytuł: Aplikacja wyrzuca z kursu po uruchomieniu innej aplikacji.

Data i godzina rozpoczęcia: 10.06.2024 17:39

Czas trwania: 20 minut

Środowisko: Sololearn, wersja: 4.77.3

Urządzenie:  

Model: Xiaomi Redmi Note 8T, M1908C3XG
Pamięć RAM: 4.00 + 1.00 GB
Procesor: Ośmiordzeniowy Max 2.01 Ghz
Wersja Android: 11 RKQ1.201004.002
Wersja MIUI: MIUI Global, 12.5.5 Stabilna, 12.5.5.0 (RCXEUXM)
Wersja jądra: 4.14.190-perf-gc61d39ef577d-dirty
Pamięć wewnętrzna: dostępne miejsce 9.44 GB / całkowita pamięć 64.00 GB

Kroki reprodukcji:    

  1. Uruchom aplikację Sololearn
  2.  Przejdź do sekcji "Learn" (lewy dolny róg, ekran 1)
  3. Uruchom dowolny kurs (górny pasek, ekran 2) i rozpocznij lekcję klikając przycisk "Learn" (ekran 3)
  4. Zminimalizuj aplikację na telefonie (ekran 4)
  5. Uruchom inną aplikację, np. Google Chrome (ekran 5)
  6. Pozostaw uruchomioną aplikację Google Chrome i przełącz się z powrotem na Sololearn (ekran 6, 7 i 8)

Rezultat oczekiwany: Aplikacja otworzy się w tym samym miejscu kursu, na którym została zamknięta i użytkownik będzie mógł kontynuować lekcję.

Rezultat rzeczywisty: Aplikacja wyrzuca z lekcji.

Załączniki:   

raport-z-testow-szymon-screen-1.jpgraport-z-testow-szymon-screen-2.jpgraport-z-testow-szymon-screen-3.jpg    

Odpowiedź programisty:    

  • A próbowałeś na innym telefonie?
  • Wiesz, w sumie to aplikacja do nauki, więc to chyba dobrze, że niektóre partie materiału powtórzysz kilka razy?
  • A tak w ogóle to po co przełączasz się między apkami w czasie nauki? Jak się uczysz, to ucz się porządnie, a nie...

Argumenty uzasadniające defekty:    

  1. Aplikacja powinna kontynuować kurs na każdym telefonie. Takie wyrzucanie z lekcji może frustrować użytkowników i ich rozpraszać.
  2. Dodatkowo, wyobraź sobie, że użytkownik przechodzi przez jakąś skomplikowaną lekcję albo test końcowy i po 15 minutach nauki lub rozwiązywania nie jest pewny, czy rozumie co jest napisane,
  3. Włącza Chroma, żeby szybko sprawdzić w translatorze nieznany termin, wraca do nauki i... musi zaczynać od nowa.
  4. Po kilku takich przypadkach możemy tracić użytkowników, którzy poszukają bardziej stabilnej aplikacji.
  5. Albo wyobraź sobie, że doszkalasz się z nowego języka programowania po godzinach, a tu przychodzi pilna wiadomość od szefa, odczytujesz ją, a w międzyczasie tracisz postęp lekcji.
  6. Albo jeszcze gorzej - firma kupiła dostęp PRO dla swoich pracowników, którzy mogą w czasie pracy godzinę poświęcić na naukę, a co chwilę ich wywala. Może się okazać, że to pieniądze wyrzucone w błoto.
     

To powinno Cię zainteresować