Audyt procesu testowania

Audyt procesu testowania
Audyt i przygotowanie rekomendacji dotyczących procesu testowania i zapewniania jakości produktu w ramach organizacji są zazwyczaj realizowane przez niezależną organizację audytującą lub certyfikującą. Jakie są składowe takiej analizy?
 

Ogólnie celem audytu jest przegląd dotychczasowych działań w danej organizacji przy testowaniu pojedynczego systemu lub wielu realizowanych projektach informatycznych. W oparciu o wyniki przygotowywane są rekomendacje dla testowania oprogramowania w już prowadzonych lub nowych projektach.

Poprawne przeprowadzenie przeglądu silnie zależy od informacji przekazanych przez audytowaną organizację. Zazwyczaj definiuje się następujące, wymagane informacje wejściowe:

  • stosowane procedury i procesy
  • dokumentację projektową i produktową
  • dostęp do testowanych aplikacji
  • dostęp do istniejącej specyfikacji testowej
  • informacje o strukturze organizacji i zespołu projektowego
  • ... i wszystkie inne informacje, które mogą przysłużyć się lepszemu zrozumieniu organizacji i jej procesów.

 

Sam przegląd polega na odniesieniu procesu testowania oprogramowania do wzorców projektów w podobnych organizacjach z uwzględnieniem specyfiki danej organizacji. W tym celu organizacja audytowana: 

  • udostępnia osobie odpowiedzialnej za audyt wgląd do specyfikacji projektowej w zakresie testowania i zapewnienia jakości
  • umożliwia rozmowę z członkami zespołu projektowego odpowiedzialnymi za testowanie, zaangażowanymi w proces wytwórczy oraz zainteresowanymi produktami prowadzonego projektu
  • umożliwia obserwację procesu testowania, realizowanego przez zespół projektowy.


Wynikiem prac jest zazwyczaj raport opisujący obszary usprawnień testowania. W ramach raportu mogą zostać opisane (w zależności od wyniku przeglądu):

  • lista możliwych do wdrożenia akcji wewnątrz organizacji audytowanej w celu poprawienia jakości testowania
  • lista działań mających optymalizować wdrożone procedury i maksymalizować zdolność zespołu do potwierdzania i raportowania jakości oprogramowania
  • rekomendacje do modyfikacji procedur
  • rekomendacje odnośnie strategii testowania oprogramowania
  • rekomendacje do usprawnienia procesu raportowania defektów
  • rekomendacje odnośnie szablonów dokumentów testowych (stworzenie lub modyfikacja istniejących)
  • rekomendacje do zmiany konstrukcji zespołu projektowego odpowiedzialnego za testy, w tym zmiana podziału ról i obowiązków, dodefiniowanie odpowiedzialności ról
  • propozycje wdrożenia nowych narzędzi do analizy jakości oprogramowania
  • rekomendacja odnośnie szkoleń dla zespołu projektowego w zależności od wdrożonej metody testowania
  • rekomendacja do wprowadzenia nowych elementów do procesu testowania i zapewnienia jakości wraz ze wskazaniem możliwych modeli ich realizacji
  • rekomendacje odnośnie modelu realizowania testów w organizacji
  • itd.

 

Bazując na sprawdzonych wzorcach usługę taką oferujemy jako audyt w oparciu o modele TMMi oraz TPI (Next).

 

 

To powinno Cię zainteresować