Kluczowych wskaźników efektywności (KPI) możemy wskazać wiele. Oto najciekawsze, które mogą wskazywać na jakość samego procesu testowania.
- Dostępność - czas dostępności usługi rozumiany jako [MTBF/(MTBF+MTTR)] x 100; gdzie MTBF (mean time between failure) to średni czas pomiędzy awariami, a MTTR (mean time to repair) to średni czas do naprawy.
- Procent niedostępności związany z planowanymi zmianami w odniesieniu do czasu działania.
- Procent problemów klientów rozwiązanych przy pierwszym telefonie - rozumiany również jako procent znanych obejść dla znanych problemów.
- MTTR (mean time to repair) średni czas do naprawy incydentu.
- Procent odchyłek budżetowych do całego budżetu (może być liczone dla budżetu testowania).
- Procent niedostępności związany z incydentami (nieplanowana niedostępność).
- Procent incydentów, które wracają po raz kolejny do wszystkich incydentów.
- Procent ponownie otwartych incydentów uznanych za zamknięte do wszystkich incydentów.
- Procent defektów rozwiązanych w akceptowalnym/ustalonym czasie do wszystkich defektów.
- Relacja zamkniętych defektów do defektów otwartych.
- Średni czas na rozwiązanie problemu/incydentu.
- Średni czas od zaraportowania defektów do podjęcia próby rozwiązania.
- MTTD (Mean Time To Detect) - średni czas do znalezienia incydentu/problemu/defektu.
- Średni czas na rozwiązanie problemu/incydentu.
- Procent incydentów z zidentyfikowaną przyczyną źródłową (błędu).
- Procent duplikatów w zgłoszeniach.
- Procent wymagań, które nie zostały dostarczone na czas.
- Ilość defektów na ilość linii kodu (LOC).
- Procent defektów zaraportowanych do tych naprawionych przed wypuszczeniem oprogramowania.
- DPMO (Defects per million opportunities) - ilość defektów na milion okazji do pojawienia się defektów.
- Koszt jakości liczony jako procent do rocznych dochodów.
- Relacja testerów do programistów.
- Procent kodu źródłowego pokrytego przez testy (np. jednostkowe).
- Ilość defektów znalezionych po wdrożeniu do wszystkich defektów.
- Ilość defektów krytycznych do wszystkich defektów.
- Ilość defektów na wydanie.
- Procent godzin poświęconych na naprawę defektów do całego czasu poświęconego na wytworzenie kodu.
- ...
Więcej KPI znajdziecie tutaj (wymaga logowania): http://kpilibrary.com