Podstawowym założeniem BYOCV jest pomoc junior testerom na rynku pracy. W trakcie wydarzenia każdy z uczestników pokazuje CV, które omawiane jest przez ludzi z branży. CV jest jednak tylko punktem startowym do poszukania działań, jakie mogą wykonać kandydaci, które pomogą im zdobyć wiedzę i doświadczenie w zawodzie oraz wzbogacić CV.
Poniżej kilka elementów, które mogą stanowić strukturę organizacji takiego wydarzenia:
- założenie ogólne: spotkanie offline
- organizator: społeczność IT, firma szkoleniowa
- moderatorzy: pracownik IT, najlepiej zaangażowany w proces rekrutacji; dla uzyskania lepszej perspektywy proponuję przynajmniej dwie takie osoby, by pokazać różne punkty widzenia na CV
- uczestnicy: osoby bez komercyjnego doświadczenia w testowaniu, ale z dużą motywacją do pozyskania pracy
- liczba: optymalnie 5 do 7
- czas trwania: 3-4h
- agenda:
- wprowadzenie i omówienie celu spotkania
- omówienie CV
- praca warsztatowa, dwa scenariusze
- praca w grupie polegająca na omawianiu polecanych przez uczestników narzędzi pozyskania pracy
- praca indywidualna i poprawki w CV
- indywidualne konsultacje z moderatorami, których celem jest analiza umiejętności uczestnika oraz podpowiedzenie kierunków rozwoju
- ten element może zostać wzbogacony o wspólne pokazanie i sformułowanie "power note" w CV, który przykuje uwagę rekruterów
- podsumowanie;
Niestety podczas pierwszej edycji ten scenariusz nie został zrealizowany z kilku powodów. Moje lesson learned było takie, że zaprosiłem zbyt dużą liczbę osób (ostatecznie 15), warunki do pracy były dość spartańskie i ostatecznie spotkanie skoncentrowało się jedynie na omawianiu CV. Z dużych pozytywów uznaję to, że druga osoba jest tutaj absolutnie konieczna i rzuca inne światło na porady. Na pierwsze spotkanie zaprosiłem Kasię Wolszczon - Malkiewicz z TrójQA i był to strzał w dziesiątkę, bo zwracała uwagę na aspekty, których ja nie dostrzegałem.
Po porażce z zarządzaniem czasem postanowiłem zrobić dogrywkę w formie online i ona częściowo skompensowała braki pierwszego spotkania.
Co do uczestników, to zaskoczeniem był brak osób bez żadnego doświadczenia. Niemal wszyscy byli osobami, które wykonują już jakiś zawód i chcą się przebranżowić. Wszyscy okazali duże zaangażowanie i chęć poprawy CV, a także działania na rzecz zdobywania wiedzy.
Jeżeli pytacie, co możecie zyskać jako moderatorzy takich spotkań, to przede wszystkim możecie spojrzeć na proces rekrutacji z perspektywy juniorów oraz tego, z jakimi problemami się mierzą. Uczestnicy, w moim przypadku, dostarczyli mi sporo energii przez swoją wolę nauki oraz zaangażowanie. Poczułem, że było warto się postarać. W kwestii inwestycji finansowej musicie pozyskać na kilka godzin salę oraz dostarczyć kawę i herbatę. Całość powinna zamknąć się na poziomie około 400 – 500 złotych. Do tego trzeba doliczyć czas swojego zaangażowania, który szacuję na około 30h – przygotowanie, reklama, zdobycie uczestników, rekrutacja, spotkanie.
Ponieważ nie w pełni zrealizowałem swoje założenia i nie osiągnąłem pełnego sukcesu, biorę się za organizowanie drugiej edycji zgodnie z przedstawionymi powyżej założeniami. Zainteresowane osoby zapraszam do obserwowania strony testerzy.pl, gdzie ogłosimy kolejną gdańską edycję BYOCV.
Na koniec jeszcze raz dziękuję Kasi za pomoc oraz wszystkim uczestnikom za to, że miałem poczucie, że nie tylko daję, ale i że dostaję wiele w zamian.