Zapewnienie jakości to następujące czynności i działania:
- definiowanie i poprawianie procesów
- pilnowanie zgodności działań projektowych z procesem
- definiowanie miar do oceny procesu
- nie kontroluje jakości
- mierzy jakość
- jest bardziej czynnością prewencyjną niż detekcyjną
- odpowiedzialność inżyniera (kierownika/managera) zapewnienia jakości.
Testowanie:
- koncentruje się na dostawie
- szuka defektów
- waliduje produkt pod kątem zgodności z wymaganiami klienta
- jest bardziej czynnością detekcyjną niż prewencyjną
- odpowiedzialność testera.
ISTQB znacząco rozszerza definicję testowania oprogramowania wchodząc już w obszar zapewnienie jakości.
Cel nadrzędny testowania definiowany przez ISTQB: ulepszyć produkt i proces. Cele pośrednie: znaleźć defekt, zbudować zaufanie, zapobiegać defektom.
Przy jawnym rozdzieleniu tych czynności oczywiste jest, że testowanie może zgłaszać uwagi do procesu, ale samo nie redefiniuje procesu i zazwyczaj nie ma wpływu na ostateczny kształt procesu. Trudno też zgodzić się ze stwierdzeniem, że testowanie ulepsza produkt. Nawet jeśli, to nie robi tego bezpośrednio. Na pewno testowanie jest w stanie znaleźć defekt, zbudować zaufanie (albo podważyć zaufanie) do produktu. Niestety bezpośrednio, jako metoda detekcyjna, nie wpływa też na zapobieganie defektom.
Jak współcześnie postrzega się testowanie i zapewnienie jakości? Przeczytaj aktualizację do powyższego artykułu >>