Strona TVN24 - najgorsze praktyki

Użyteczność mierzy się z jednej strony przyjaznością dla użytkownika, a z drugiej zasięgiem danego rozwiązania softwareowego. Nie możemy więc nie wspomnieć o złych praktykach stosowanych na stronie TVN24.pl

Aby być uczciwym, tvn24.pl to zgrabnie zaprojektowana strona główna, dużego serwisu informacyjnego. Pod kątem czytelności, funkcjonalności to takie dobre 8 na 10. Problemem są podstrony z artykułami. A defekty związane są z jednym elementem – odtwarzaczem filmów. Ktokolwiek to projektował nie pomyślał o użytkownikach, a szczególnie zignorował transfer danych na połączeniach mobilnych.

1. Brak informacji o odtworzeniu filmu po kliknięciu na link.

Zaprezentowany element nie mówi, że po kliknięciu automatycznie uruchomi się film. Użytkownicy muszą się przyzwyczaić, że praktycznie każde kliknięcie w link na stronie powoduje uruchomienie jakiegoś filmu.

2. Uruchamianie się filmów z dźwiękiem.
Automatycznie włączający się dźwięk jest problemem bez względu na to czy pojawia się na urządzeniu mobilnym czy desktopowym. W przeglądarce mobilnej, której używamy w miejscach publicznych dźwięki zazwyczaj są niepożądane. W przeglądarce desktopowej określenie, na której z zakładek uruchomił się dźwięk często jest kłopotliwe. 
 
3. Automatyczne uruchamianie filmów bez możliwości zatrzymania. Implementacja zachęca do włączenia dźwięku, a film odtwarza się automatycznie. Można go zatrzymać jedynie jeśli kliknie się na włączenia dźwięku.
 
 
4. Uruchamianie się filmu na przeglądarce mobilnej.
Na stronie TVN24 dość dobrze zaimplementowany jest mechanizm rozpoznawania czy strona odwiedzana jest przez przeglądarkę mobilną czy też desktopową. Niestety filmy uruchamiają się na niej automatycznie. W czasach gdzie większość osób ma limity na transferze danych jest to działanie na szkodę użytkownika. 
 
5. Reklamy filmowe na przeglądarkach mobilnych – niespójne i nieprzyjazne działanie. 
Wydaje się, że reklam na stronie mobilnej jest więcej niż na rozwiązaniu desktopowym i okraszona jest opisem, że „Dzięki reklamie oglądasz za darmo”. Największym problemem jest to, że nigdy do końca nie wiadomo jak zachowa się reklama. Można wyróżnić następujące działanie reklam:
  • a. Kliknięcie zatrzymuje film.
  • b. Kliknięcie przekierowuje na stronę reklamodawcy.
  • c. Kliknięcie wywołuje informację, że należy kliknąć aby włączyć dźwięk. A włączenie dźwięku dopiero umożliwia zatrzymanie filmu.

Nigdy więc do końca nie wiadomo jak zachowa się reklama póki nie klikniemy w nią. 
 
6. Uruchomienie się reklamy pełnoekranowej na rozwiązaniach mobilnych. 
Czasami na podstronach pojawia się reklama pełnoekranowa, często trudna do zamknięcia w tle której uruchamia się reklama filmowa. Wyłączenie dźwięku w reklamie wymaga więc zamknięcia najpierw reklamy.
 
Reklamy pozwalają treści dostarczać użytkownikom za darmo. Są ważną częścią finansowania Internetu. Jednak ich niespójne zachowanie znacząco utrudnia posługiwanie się stroną tvn24.pl i może prowadzić do zniechęcenia odwiedzania witryny.  
 
 
 
 

Najbliższe terminy szkoleń

 

18-20 listopada - Katowice

ISTQB Poziom Podstawowy


18-20 listopada - Kraków

Python dla testerów oprogramowania


20-22 listopada - Wrocław

ISTQB Poziom Podstawowy


20-23 listopada - Kraków

Dobry Przypadek Testowy - Laboratorium

Partnerzy

Narzędzia testerskie