Czym są błędy UI?
Czasami spotykamy się z aplikacją, która wydaje się mieć własne zdanie. Może jest tam przycisk, który nie reaguje, albo układ elementów, który sprawia, że drapiemy się po głowie w poszukiwaniu rzeczy, po którą tu przyszliśmy. Takie sytuacje to prawdopodobnie błędy interfejsu użytkownika, czyli niedoskonałości w projekcie aplikacji lub strony internetowej. Podobnie jak w przypadku każdego innego programu komputerowego, do kodu sterującego wyglądem i działaniem interfejsu mogą wkraść się błędy. To one mogą powodować dziwaczne efekty wizualne albo sprawiają, że interfejs jest kompletnie nieintuicyjny w użyciu, a to negatywnie wpływa na ogólne wrażenia odbiorcy.
Czym jest testowanie UI?
Testowanie interfejsu użytkownika polega zasadniczo na tym, aby przyjrzeć się witrynie lub aplikacji z perspektywy użytkownika końcowego. To trochę tak, odhaczać checklistę, która ma za zadanie sprawdzić, czy wszystko, co odwiedzający może zobaczyć, w co może kliknąć lub z czym wejść w interakcję, działa bez zarzutu. Przyciski, menu, obrazy, kolory – cały wizualny zestaw jest w tym przypadku poddawany kontroli, aby upewnić się, że wszystko działa zgodnie z przeznaczeniem i zapewnia płynne wrażenia przyszłym odwiedzającym lub użytkownikom aplikacji.
Witryna tak zaśmiecona, że jej ładowanie zajmuje całą wieczność, może przyprawić o ból głowy każdego, kto z niej korzysta. Testowanie interfejsu użytkownika ma właśnie zapobiec takim sytuacjom. Co ważne, wykracza ono poza samą estetykę, zapewniając płynną pracę wszystkich komponentów aplikacji. Strony internetowe stają się coraz bardziej złożone, a testowanie UI pomaga zidentyfikować wszelkie usterki, które mogą spowalniać jej działanie.
Testowanie interfejsu użytkownika polega również na tworzeniu czegoś przyjaznego dla użytkownika. Zadaniem testera jest wejście w jego skórę, aby sprawdzić, czy wszystko, co widzi, jest intuicyjne i łatwe w obsłudze. Dba również o to, aby wszelkie nowe, nawet najbardziej fantazyjne funkcje lub poprawki projektowe nie uszkodziły przypadkowo czegoś ważnego. Zadowoleni użytkownicy to lojalni użytkownicy, a źle zaprojektowana, pełna błędów aplikacja/strona internetowa to niezawodny sposób na ich zniechęcenie. Znajdując i naprawiając błędy UI podczas testowania, możemy zapewnić każdemu płynne i pozytywne doświadczenie.
Poniżej opisujemy 10 typowych błędów interfejsu użytkownika, z którymi może zetknąć się tester:
- Niezgodność między przeglądarkami.
Niekompatybilność między przeglądarkami to sytuacja, w której elementy nie wyświetlają się prawidłowo w różnych przeglądarkach. Strona może wyglądać idealnie w przeglądarce Chrome, ale zmienia się w totalny chaos, gdy ktoś próbuje wyświetlić ją w przeglądarce Firefox. Dzieje się tak, ponieważ każda z nich ma swój własny sposób czytania i interpretowania kodu. Wykonując na wczesnym etapie testy w różnych przeglądarkach, można wychwycić wszelkie problemy związane ze zgodnością, zanim zdążą spowodować problemy. Wcześnie zidentyfikowane błędy da się szybko naprawić, oszczędzając sobie w ten sposób kłopotów w przyszłości. Takie działanie pomaga zapewnić płynną obsługę każdemu użytkownikowi, bez względu na to, którą przeglądarkę wybierze.
- Błędy w responsywności.
Poprawnie zaprojektowana strona internetowa powinna dopasowywać się do każdego ekranu, dużego i małego. Ale czasami coś idzie nie tak. Te wpadki nazywane są błędami w projektowaniu responsywnym. Czasem tekst jest dziwnie obcięty, elementy pojawiają się nie na swoim miejscu lub nakładają się na siebie podczas korzystania ze strony na ekranie telefonu. Takie problemy mogą sprawić, że korzystanie z witryny na różnych urządzeniach będzie niewygodne. Dlatego ważne jest, aby zwracać uwagę na wszelkie błędy w projektowaniu responsywnym, aby mieć pewność, że strona będzie wyglądać dobrze i działać płynnie niezależnie od tego, na jakim urządzeniu będzie wyświetlana. Kluczem jest przetestowanie witryny na różnych ekranach i chociaż ręczne sprawdzanie każdego rozmiaru może być uciążliwe, dostępne są narzędzia, dzięki którym proces ten staje się o wiele prostszy.
- Błędy podczas sprawdzania poprawności formularza.
Błędy formularza to usterki, które nie pozwalają na wyłapanie przez formularz literówek, brakujących informacji lub innych błędów. Może to prowadzić do bałaganu ze złymi danymi, problemów z bezpieczeństwem i zdenerwowanych użytkowników, którzy bezskutecznie klikają przycisk „Prześlij”. Można temu zapobiec, dokładnie testując formularze z różnymi danymi wejściowymi – dobrymi i złymi – aby upewnić się, że działają one bezbłędnie. Warto się też upewnić, że komunikaty o błędach są jasne i zrozumiałe, a pola z błędami są odpowiednio podświetlone.
- Uszkodzone linki i nawigacja.
Są to blokery na stronie, które uniemożliwiają użytkownikom dotarcie tam, gdzie chcą. Przyczyną takich usterek mogą być na przykład nieaktualne linki, niedziałające przyciski lub menu prowadzące do niewłaściwych miejsc. To sprawia, że użytkownicy czują się zagubieni, dlatego regularne sprawdzanie wszystkich linków i przycisków w witrynie jest istotne. Pomóc w tym mogą narzędzia, które pozwalają znaleźć uszkodzone linki, takie jak W3C Link Checker lub Online Broken Link Checker.
- Niewidoczne klikalne obszary.
Można je określić jako pułapki na użytkowników, którzy nie wiedzą, z czym mogą wchodzić w interakcję. Mogą występować jako ukryte przyciski albo linki, które wyglądają jak zwykły tekst, przez co odbiorcy mogą przegapić ważne funkcje lub się zgubić. Rozwiązaniem jest testowanie użyteczności. Wiąże się to z obserwowaniem, jak prawdziwi ludzie korzystają z witryny i sprawdzaniem, w którym miejscu utkną. Obserwując ich zmagania, tester jest w stanie zidentyfikować niewidoczne klikalne obszary i zapewnić płynne działanie strony lub aplikacji. Innym problemem jest również zawężanie obszarów klikalnych, co powoduje, że obszar, w jaki musi kliknąć użytkownik, jest za mały.
- Powolny czas ładowania.
To największy wróg płynnego korzystania z witryny. Przyczyną może być nieoptymalny kod, zbyt ciężkie obrazki, a nawet problemy z połączeniem internetowym. Przeprowadzając testy wydajności, możemy sprawdzić, jak aplikacja radzi sobie w różnych sytuacjach, np. przy dużej liczby użytkowników odwiedzających ją jednocześnie. Pomaga nam to zidentyfikować wąskie gardła lub obszary, które wymagają udoskonalenia.
- Zaśmiecające ekran pop-upy.
Wyskakujące okienka mogą być bardzo zniechęcające dla odwiedzających, dlatego ważne jest, aby korzystać z nich mądrze. Jeśli ich użycie jest koniecznością, należy upewnić się, że odpowiadają one temu, na co użytkownik już patrzy, i zadbać o to, aby ich przekaz był prosty i łatwe do zrozumienia. Aby mieć pewność, że wyskakujące okienka są pomocne, a nie szkodliwe, przyda się przetestowanie z zaangażowaniem prawdziwych użytkowników w interakcję ze stroną i sprawdzenie, jak reagują oni na wyskakujące okienka. Zebrane, cenne opinie mogą pomóc w ich udoskonaleniu, by dzięki temu zapewnić lepszą czytelność i ogólnie płynniejsze doświadczenia.
- Niespójne przewijanie.
Czasem w trakcie korzystania ze strony można odnieść wrażenie, że przewijamy ją w nieskończoność. Rozwiązaniem jest podzielenie witryny na mniejsze sekcje, przypominające małe fragmenty informacji. Innym sposobem jest utworzenie paska nawigacyjnego, który pozostaje widoczny podczas przewijania przez użytkownika i w ten sposób umożliwia łatwy powrót do góry lub przejście do innych sekcji. Dzięki temu wszystko będzie jasne i uporządkowane, a przewijanie stanie się bardziej płynne.
- Zbyt złożona nawigacja.
Nawet, jeśli witryna internetowa wygląda ładnie, to jeśli jest trudna w nawigacji, nie spełni swojego zadania. Mylące menu i ukryte informacje powodują frustrację użytkownika, odbierając mu możliwość szybkiego i łatwego znalezienia tego, czego potrzebuje. Poruszanie się po witrynie powinno być łatwe i intuicyjne. Warto pomyśleć o jasnych etykietach, dobrze zorganizowanej treści i logicznym przepływie. Aby mieć pewność, że nawigacja rzeczywiście jest przyjazna dla użytkownika, warto rozważyć przeprowadzenie testów użyteczności. Niech prawdziwi ludzie wejdą w interakcję z witryną, a Ty sprawdź, jak się po niej poruszają. Słuchając ich opinii, możesz zidentyfikować wszelkie mylące miejsca i sprawić, że wszystko będzie płynniejsze, a dzięki temu użytkownicy będą mogli szybko i łatwo znaleźć to, czego potrzebują.
- Problemy z wyrównaniem.
Zdarza się, że tekst może unosić się obok obrazów, zamiast być starannie ułożony, a przyciski wyglądać, jakby były rozmieszczone losowo. Dzieje się tak przez problemy z dopasowaniem, które przyczyniają się do tego, że witryna sprawia wrażenie nieuporządkowanej i trudnej w użyciu. Jednym ze sposobów, aby to rozwiązać, są testy wizualne, polegające na obejrzeniu witryny i sprawdzeniu, czy wszystko jest w niej zgodne ze standardami projektowania interfejsów. Do wyszukiwania problemów z wyrównaniem można użyć również specjalnych narzędzi, ale czasem wystarczy po prostu przyjrzeć się problemowi, aby upewnić się, że wszystko wygląda schludnie i uporządkowanie.
Innymi elementami, na które warto zwrócić uwagę, testując interfejs użytkownika, są również wszelkie niespójności kolorów, czcionek i typografii, źle dobrana ikonografia albo nieczytelny układ strony.
Jak więc wychwycić błędy w interfejsie użytkownika, zanim spowodują kłopoty? Przyda się użycie listy kontrolnej testowania interfejsu użytkownika, na przykład takiej, jak ta:
Jeśli jeszcze ktoś ma wątpliwości co do tego, dlaczego testowanie interfejsu użytkownika jest tak ważne, to przypominamy: błędy UI mogą znacząco utrudniać korzystanie z aplikacji, wpływając na użyteczność i satysfakcję. Używając odpowiednich narzędzi i postępując zgodnie z listą kontrolną, możemy wcześnie wychwycić wszelkie błędy tego typu i upewnić się, że aplikacja internetowa będzie działać płynnie i przyjemnie dla każdego. Zadowoleni użytkownicy chętniej zostają na dłużej, więc jest to korzyść dla obu stron.
Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o tym temacie, zapraszamy na nasze warsztaty Testowanie użyteczności.