Blind Warrior i Transition Technologies dla osób niewidomych i niedowidzących
Tworzony przez polską spółkę Blind Warrior (założoną przez SimFabric, polskiego producenta gier wideo), bazujący na autorskiej technologii SAR symulator z elementami sztucznej inteligencji ma w zamyśle jego autorów zrewolucjonizować rehabilitację osób z niepełnosprawnością wzroku: zarówno niedowidzących, jak i niewidomych. Sama rehabilitacja, często niedostępna dla części dotkniętych niepełnosprawnością, ma polegać nie na ich uzdrowieniu, ale przede wszystkim na poprawie jakości ich życia. Symulator, dzięki łączeniu naturalnego, swobodnego ruchu człowieka w przestrzeni 3D ze stworzonym wirtualnym otoczeniem, będzie wspomagał w nauce orientacji w przestrzeni i reagowania na różnego rodzaju bodźce. Na podstawie wcześniej wyznaczonych kryteriów, platforma będzie optymalizować, a następnie umożliwiać korektę rzeczywistego ruchu użytkownika.
Transition Technologies z kolei stawia na umożliwienie niewidomym i niedowidzącym swobodniejszego poruszania się w przestrzeni oraz orientacji w terenie. Służyć mają ku temu dwie darmowe aplikacje:
- Seeing Assistant Move – pozwalająca na tworzenie tras i nawigowanie po nich, dzięki czemu osoba z niepełnosprawnością wzroku będzie w stanie swobodniej przemieszczać się i śledzić bieżącą lokalizację podczas podróży pociągiem czy też autobusem, generując trasy pieszych w systemie "zakręt po zakręcie". Aplikacja wyposażona jest także w system powiadomień pojawiających się na trasach, dotyczących między innymi: mijanych ulic, ostrzeżeń o zbliżaniu się do kładki, schodów, tunelu czy sygnalizacji świetlnej na przejściu dla pieszych.
- Seeing Assistant Home – dzięki dwóm przydatnym modułom ułatwi niewidomym i niedowidzącym wykonywanie codziennych czynności: pierwszy, rozpoznając kody kreskowe, sprawi, że aplikacja odczyta na głos, jaki produkt został wybrany, a drugi, rozpoznający tekst, przeczyta każdy napis (nazwę ulicy, numer autobusu, numer budynku itp.). Detektor światła poinformuje także użytkownika, czy wychodząc z domu nie pozostawił przypadkiem w żadnym pomieszczeniu zapalonej żarówki.
BioMinds dla pacjentów po udarze mózgu
Spółka swoim projektem chce wspomóc w rehabilitacji osoby cierpiące na powikłania po udarze, wykorzystując do tego wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość. Określone przez nią "mieszkanie treningowe" będzie symulatorem czynności wykonywanych przez takich pacjentów w życiu codziennym, a pomagać w tym będą okulary Oculus i HoloLens. W porównaniu do obecnie prowadzonej w pracowniach terapeutycznych terapii "życia codziennego", polegającej na wykonywaniu prostych czynności, np. odkręcaniu butelek, przelewaniu płynów, dzięki symulatorowi wirtualnego mieszkania, będzie można ćwiczyć te czynności w warunkach domowych.
Podsumowanie
Należy podkreślić, że dostęp do terapii i rehabilitacji w Polsce często jest utrudniony, nierzadko z przyczyn, które nie leżą po stronie osoby dotkniętej niepełnosprawnością. Dzięki powstawaniu nowych inicjatyw oraz rozszerzeniu dostępu do nich, miejmy nadzieję, że problem ten wkrótce zostanie w większym stopniu zniwelowany.