Dom jakości (ang. House of Quality) to metoda gromadzenia, analizy i specyfikacji wymagań użytkownika, która stanowi element procesu zarządzania projektem. Nazwana tak w związku z charakterystycznym wyglądem macierzy analitycznej.
Rysunek pochodzi z „Zastosowanie metody QFD w projektowaniu usług rekreacyjnych”; Autorzy: Anna Szeliga-Kowalczyk, Anna Łabaza.
Dom jakości jest częścią QFD (ang. Quality Function Deployment), czyli metody mającej na celu transformację potrzeby klienta w techniczne rozwiązanie. Dokładnie chodzi o to, by jakościowe oczekiwania użytkownika przekształcić policzalne parametry systemu. Twórca tej metody, Yoji Akao, włączył do swojego podejścia zarówno zapewnienie, jak i kontrolę jakości.
Coraz silniejsze naciski na zmniejszenie kosztów projektowania i skrócenie czasu jego trwania sprawiły, że pojawiła się potrzeba stworzenia metody, która umożliwiłaby przełożenie uświadomionych i nieuświadomionych wymagań klientów na parametry techniczne z jednoczesnym uwzględnieniem możliwości technologicznych, stopnia istotności poszczególnych cech oraz powiązań pomiędzy nimi.
Zalety:
- stworzenie jednolitej struktury organizacyjnej, umożliwiającej współdziałanie wielu zespołów, korzystających z różnych narzędzi i języków opisu produktu,
- przełamywanie barier pomiędzy działami, np. marketingu, analityków, projektantów, programistów
- koncentracja na najważniejszych priorytetach,
- przepływ informacji o oczekiwaniach klienta,
- podejmowanie trafnych decyzji na podstawie zgromadzonej wiedzy,
- uniknięcie wielu kosztów,
- uniknięcie straty czasu,
- skrócenie cykli projektowych.