Mentoring w testowaniu. Jak dzielić się wiedzą?

Mentoring w testowaniu. Jak dzielić się wiedzą?
Nie każdy senior chce być mentorem, a nie każdy junior wie, jak poprosić o wsparcie. Kiedy jednak uda się zbudować relację opartą na wzajemnym zaufaniu i współpracy, efekty często zaskakują obie strony. Jak skutecznie wdrożyć mentoring w zespole testerskim i jakie wartości może on wnieść do kultury dzielenia się wiedzą?

Mentoring jest więcej niż dorywczymi konsultacjami między juniorem a seniorem. To bardziej uporządkowany i długofalowy proces wspierania rozwoju, w którym doświadczony tester pomaga mniej doświadczonemu koledze lub koleżance rozwijać jego kompetencje techniczne i miękkie. W odróżnieniu od klasycznych szkoleń bazą mentoringu jest indywidualne podejście i identyfikowanie bieżących potrzeb podopiecznego.

Dobry mentor jest nie tylko ekspertem w swojej dziedzinie, ale też osobą potrafiącą budować relacje, słuchać, inspirować i prowadzić rozmowę w taki sposób, by zachęcać do samodzielnego myślenia. Wiedza techniczna jest podstawą, ale bez kompetencji interpersonalnych trudno o realne wsparcie.

Kompetencje mentora w zespole testerskim

Odpowiedni mentor łączy umiejętności techniczne z dobrze rozwiniętym warsztatem umiejętności miękkich. W szczególności przydają się:

  • umiejętność budowania relacji i stworzenie przestrzeni, w której osoba mentorowana (mentee) czuje się swobodnie i może otwarcie mówić o swoich wyzwaniach,
  • zdolność analitycznego myślenia oraz wspólne rozkładanie problemów na czynniki pierwsze i wspieranie w wyciąganiu wniosków,
  • zadawanie celnych pytań, co znaczy, że zamiast dawać gotowe odpowiedzi, mentor powinien pomagać w znajdowaniu ich samodzielnie,
  • informacja zwrotna w konstruktywnej formie - krytyka nie powinna podcinać skrzydeł, tylko wskazywać kierunek rozwoju,
  • elastyczność i umiejętne dostosowanie stylu mentoringu do osoby i jej sposobu uczenia się.

Warto też pamiętać, że relacja mentoringowa może działać w obie strony. Młodszy tester, który np. biegle porusza się w nowym narzędziu czy frameworku, także może wnieść coś wartościowego do współpracy.

Mentoring w praktyce

Dobry mentoring nie polega na tym, by "być pod ręką", tylko na świadomym wykorzystywaniu konkretnych metod. Poniżej kilka z nich:

1. Zadawanie pytań zamiast dawania odpowiedzi

Zamiast mówić: "Zrób to tak", mentor może zapytać:

  • Jakie przypadki już sprawdziłeś?
  • Co mówią logi lub komunikaty o defektach?
  • Gdzie potencjalnie może tkwić problem?

To zachęca do analizy i uczy podejścia detektywistycznego.

2. Wspólna analiza przypadków testowych

Przegląd i optymalizacja testów to świetna okazja do rozmowy o m.in. skuteczności pokrycia, możliwościach uproszczenia skryptów, czy brakach w podejściu testowym.

3. Obserwacja i feedback

Mentor może przyjrzeć się pracy mentee (zarówno na poziomie wykonywania testów, jak i dokumentowania wyników), a następnie omówić zebrane spostrzeżenia. Regularne sesje podsumowujące dają przestrzeń na wyciąganie wniosków i korygowanie obranego wcześniej kursu.

4. Budowanie samoświadomości

Mentor może wspierać podopiecznego w refleksji nad własną pracą, pozwalając identyfikować to, co działa, a co nie, jakie kompetencje wymagają dalszego rozwoju i jakie decyzje warto było podjąć inaczej i dlaczego.

Korzyści mentoringu 

Dobrze wdrożony program mentoringowy przynosi wiele korzyści na różnych poziomach:

Dla podopiecznych (junior testerów):
  1. Szybsza adaptacja do specyfiki testowania w danej organizacji.
  2. Rozwijanie umiejętności, które trudno zdobyć poprzez standardowe szkolenia.
  3. Wsparcie w realizacji celów zawodowych.
  4. Budowanie pewności siebie i niezależności w podejmowaniu decyzji testowych.
Dla mentorów (senior testerów):
  1. Wzmocnienie pozycji eksperta.
  2. Nowa perspektywa na własną pracę i praktyki testowe.
  3. Rozwój umiejętności przywódczych i komunikacyjnych.
  4. Satysfakcja z dzielenia się wiedzą i obserwowania rozwoju innych.
Dla firmy:
  1. Transfer specjalistycznej wiedzy testowej.
  2. Budowanie kultury ciągłego uczenia się.
  3. Wyższe kompetencje zespołu i lepsza jakość produktów.
  4. Redukcja kosztów szkoleń zewnętrznych.
  5. Łatwiejsza identyfikacja talentów i braków kompetencyjnych.

Jak zmierzyć skuteczność mentoringu?

Aby mieć pewność, że program mentoringowy niesie za sobą odpowiedną wartość, warto wprowadzić odpowiednie, mierzalne wskaźniki sukcesu. Może to być sprawdzenie, czy:

  • cele rozwojowe zostały zrealizowane,
  • mentee działa bardziej samodzielnie i skutecznie,
  • wiedza zdobyta w ramach mentoringu jest wykorzystywana w praktyce,
  • uczestnicy są zadowoleni z programu.

Co może pójść nie tak?

Mentoring, choć wartościowy, może napotkać na przeszkody. Do najczęstszych problemów zaliczamy:

  • brak czasu i presję projektową, która często spycha mentoring na dalszy plan,
  • złe dopasowanie, bo nie każdy senior, nawet z doskonałą wiedzą techniczną, będzie dobrym mentorem,
  • niejasne cele i oczekiwania, które mogą prowadzić do rozczarowania obu stron,
  • nadmierna kontrola, która zamiast wspierać rozwój, mentor może nieświadomie go hamować.

Mentoring najlepiej działa tam, gdzie wiedza krąży swobodnie. W zespołach testowych warto wspierać taką kulturę poprzez docenianie i nagradzanie dzielenia się wiedzą, stwarzanie przestrzeni na regularne spotkania mentorskie, dokumentowanie zdobytych doświadczeń (lessons learned) i zachęcanie do wzajemnego uczenia się, niezależnie od stażu czy stanowiska.

Podsumowanie

Dobrze poprowadzony mentoring wcale nie wymaga wielkich budżetów ani rozbudowanych procesów. Potrzebuje za to zaangażowania, chęci do rozmowy i gotowości, by czasem po prostu zapytać: „Czego potrzebujesz, żeby pójść dalej?”. Zamiast narzekać, że brakuje na rynku doświadczonych testerów, warto spojrzeć na własny zespół. Czasem wystarczy dać komuś przestrzeń i wsparcie, by wyrósł na świetnego specjalistę.

Sprawdź nasze programy mentoringowe dla poziomów entry level - junior oraz regular - mid.

Więcej o mentoringu dla firm znajdziesz >> tutaj <<
 

Źródła:
https://mentiway.com/coach-a-mentor-ka-role-kompetencje-podobienstwa-i-roznice/
https://www.mentoring.org.pl/wp-content/uploads/2019/01/09-2015_6_Edukacja_Grzegorz-Skibi%C5%84ski.pdf
https://eures.europa.eu/ten-things-every-good-mentor-should-do-2023-03-08_pl

To powinno Cię zainteresować