Ku ogólnej uciesze, jako autorka ogólnie pojętych instrukcji, podjęłam rozmowę. Były obronne stwierdzenia: "Ale to tata tak zawsze mówił!" oraz argumenty siły pt. "Instrukcje są dla słabych". Wspólnie doszliśmy do wniosku, że w kolejnych krokach należy tę instrukcję wygrzebać z kosza na śmieci i rozpocząć procedurę od początku. Zazwyczaj po złamaniu lub zgubieniu któregoś z elementów.
Dlaczego niektórzy użytkownicy nie chcą czytać instrukcji? Przyczyn jest wiele, oto niektóre z nich:
- Niektórym użytkownikom może brakować cierpliwości, aby przeczytać instrukcje. Są nastawieni na działanie. Wolą metodę „prób i błędów”
- Niektórzy wolą pisemne instrukcje, inni diagramy, jeszcze inni preferują filmy instruktażowe
- Niektórzy ludzie niosą ze sobą bagaż psychologiczny, który uniemożliwia otrzymanie instrukcji
Co jako autorzy tekstów technicznych możemy zrobić, żeby nasze instrukcje były bardziej przyjazne dla naszych użytkowników (i w konsekwencji nie lądowały w koszu?)
- Dopasujmy sposób podania instrukcji do stylu i środowiska użytkowników
- Strukturę treści oraz język dopasujmy do poziomu kompetencji użytkownika
- Opisujmy kroki precyzyjnie i zwięźle, używając spójnego nazewnictwa. Zadbajmy o chronologiczny układ treści
Dla tych, którzy do instrukcji wrócą dopiero po wykonaniu zadania, warto uwzględnić dodatkowe sekcje, jak np. "Frequently Asked Questions (FAQ)" lub "Troubleshooting". Kto nigdy nie odkręcał drzwiczek z Ikei przykręconych odwrotnie, niech pierwszy rzuci kamieniem.
W celu zdobycia więcej informacji o analizie odbiorców oraz planowaniu i projektowaniu treści zapraszamy na szkolenie Profesjonalna komunikacja techniczna ITCQF Poziom Podstawowy.
Najbliższy termin szkolenia online to 16-17 marca 2023. Zapisz się tutaj.