Dostarczenie odpowiednich narzędzi, szkoleń i wsparcia są potrzebne, aby nowi testerzy mogli skutecznie przyczynić się do testowania produktu. Elastyczność i indywidualne podejście do każdego nowego członka zespołu przyczyniają się do tego, że każdy nowy tester będzie mógł nauczyć się produktu i skutecznie go testować. Przez te starania organizacja zyskuje pewność, że jej oprogramowanie jest dobrze przetestowane i spełnia najwyższe standardy jakości.
Ale zanim w ogóle pomyślimy o tym, jak wdrażać nowych testerów, musimy zdać sobie sprawę z jednej rzeczy: każdy nowy tester to potencjalny ekspert ds. produktu. Niezależnie od doświadczenia, każdy z nich ma potencjał, by stać się kluczowym graczem w zespole testowym. Jak to osiągnąć?
1. Wykłady i warsztaty
Wykłady pozwalają na wprowadzenie koncepcji związanych z produktem, do których należą np. wiedza dziedzinowa, branża, rynek oraz ogólny zakres działania produktu. Warto je wykorzystać do przedstawiania diagramów złożonych koncepcji, takich jak technologiczne stosy i modele systemów. Warsztaty natomiast umożliwiają wprowadzenie elementu interaktywności prowadzonego przez eksperta. To jest okazja do praktycznych ćwiczeń i większej eksploracji produktu. Choć może to wymagać więcej przygotowań i odpowiedzi na pytania, to jeden z najbardziej efektywnych sposobów na szkolenie wielu testerów naraz przy jednym specjaliście.
2. Nauka w parze
Doświadczony tester, który ma znajomość produktu i rozumie dziedzinę oraz branżę, jest bezcenny podczas procesu wdrażania nowego pracownika. To on jest w stanie udzielać przydatnych wskazówek, kierować nowego testera do przydatnych źródeł, a także pomagać mu zrozumieć, w jaki sposób działa produkt w sposób interaktywny z natychmiastową informacją zwrotną. Ten sposób pomaga w przyspieszeniu procesu nauki i wspomaga integrację nowego testera.
3. Wsparcie w eksploracji
Dobrą praktyką jest także pozwolenie testerom na wchodzenie w interakcję z produktem. Ograniczanie się do konkretnych przypadków testowych może niezwykle utrudniać ich swobodną naukę. Zamiast tego warto więc proponować misje, listy kontrolne i wyzwania, które pozwalają na eksplorację produktu w sposób bardziej nieskrępowany.
4. Materiały i źródła
Kiedy tester uczy się nowego produktu, warto, aby miał on dostęp do możliwie jak największej ilości informacji na jego temat. Mogą to być podręczniki, dokumentacja, samouczki, instrukcje, specyfikacje i wiele innych przydatnych źródeł. Trzeba jednocześnie upewnić się, że nowi testerzy mają świadomość istnienia tych źródeł, a dostęp do nich nie jest utrudniony, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Czynniki wpływające na proces wdrażania
- Im więcej czasu zostanie udostępnione na naukę produktu, tym lepiej dla nowego testera, ale ważne jest również znalezienie równowagi między nauką a aktywnym testowaniem.
- Nie bez znaczenia jest wiedza dziedzinowa. Niektóre dziedziny są znacznie trudniejsze do nauki niż inne, dlatego warto zrozumieć, jakie podstawy wiedzy są potrzebne do zrozumienia danego, testowanego produktu.
- Należy wziąć pod uwagę planowane zmiany w produkcie i produkcji. Jeśli produkt będzie podlegał zmianom, nowi testerzy powinni być o tym na bieżąco informowani.
- Złożoność produktu i jego użyteczność. Prosty produkt jest łatwiejszy do nauki, niż złożony.
- Dostępność osób z wiedzą na temat produktu w organizacji.
- Dostępność samego produktu i narzędzi.
- Umiejętności i wiedza nowego testera.
- Możliwość obserwacji i kontroli. Dostęp do produktu i możliwość badania go również są bardzo istotne w procesie nauki.
Wdrażanie nowych testerów jest istotnym elementem zapewnienia skutecznych testów, a dostarczenie odpowiednich narzędzi, szkoleń i wsparcia pozwala nowym testerom skutecznie przyczynić się do testowania produktu. Elastyczność i indywidualne podejście do każdego nowego członka zespołu gwarantują, że każdy nowy tester jest w stanie nauczyć się produktu i na tej podstawie wykonać skuteczne testy. Dzięki tym staraniom firma może mieć pewność, że jej produkty są przetestowane w sposób prawidłowy i spełniają najwyższe standardy jakości.