Dostępność dla wszystkich. Nowe obowiązki producentów i usługodawców od 2025 roku

Obraz przedstawia biały symbol dostępności na niebieskim tle. Symbol to stylizowany obraz osoby na wózku inwalidzkim, odpychającej się od podłoża.
26 kwietnia 2024 roku ogłoszona została nowa ustawa o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze. Ma ona na celu zwiększenie dostępności produktów i usług dla osób niepełnosprawnych oraz osób z ograniczeniami funkcjonalnymi.

Ustawa dotyczy wybranych produktów, takich jak komputery, terminale płatnicze, czytniki e-booków, oraz usług, takich jak usługi telekomunikacyjne, bankowe, transport pasażerski. Opisane wymagania dostępności dotyczą projektowania uniwersalnego, uwzględniającego potrzeby osób z różnymi niepełnosprawnościami.

Zgodnie z przepisami, nowym obowiązkom podlegają 

  • producenci, importerzy, dystrybutorzy, którzy muszą zapewnić, że wprowadzane do obrotu produkty spełniają wymagania dostępności. Obejmuje to projektowanie, informacje o produkcie, instrukcje obsługi oraz zapewnienie zgodności z normami
  • usługodawcy, którzy muszą zapewnić dostępność usług, na przykład poprzez dostosowanie stron internetowych, aplikacji mobilnych i obsługi klienta do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Przepisy ustawy nie będą mieć zastosowania do usług oferowanych przez mikroprzedsiębiorców, niektórych treści na stronach internetowych i w aplikacjach mobilnych (dotyczy to map i map interaktywnych, jeśli dane teleadresowe i położenie geograficzne są prezentowane w sposób dostępny cyfrowo zgodnie z ustawą o dostępności cyfrowej oraz treści, które nie są finansowane, tworzone ani kontrolowane przez dany podmiot gospodarczy), a także usług komunikacji miejskiej i niektórych przewozów pasażerskich (z wyjątkiem dostarczania informacji za pomocą interaktywnych terminali samoobsługowych).

Ustawa wprowadza system nadzoru rynku, który ma zapewnić przestrzeganie przepisów. Za kontrolę produktów i usług oraz podejmowanie działań naprawczych w przypadku stwierdzenia niedogodności będzie odpowiedzialny Prezes PFRON oraz organy nadzoru rynku. Z kolei konsumenci w świetle nowego prawa będą mogli składać skargi, jeśli produkt lub usługa nie spełnia wymagań dostępności. Podmioty gospodarcze mają obowiązek rozpatrywać skargi i podejmować działania naprawcze. Za nieprzestrzeganie przepisów ustawy grożą kary pieniężne, które mogą sięgać dziesięciokrotności przeciętnego wynagrodzenia, ale nie więcej niż 10% obrotu.

Nowe przepisy wchodzą w życie 28 czerwca 2025 roku, z pewnymi wyjątkami dotyczącymi wejścia w życie niektórych artykułów wcześniej. Do tego czasu podmioty gospodarcze mają czas na dostosowanie swoich produktów i usług do nowych wymagań.

Zachęcamy do zapoznania się z pełną wersją Ustawy >> tutaj <<

Nowa ustawa o dostępności to ważny krok w kierunku zwiększenia dostępności produktów i usług dla osób ze szczególnymi potrzebami. Wprowadzenie jednolitych wymagań w całej Unii Europejskiej ma na celu zapewnienie równych szans i pełnego uczestnictwa w życiu społecznym i gospodarczym dla wszystkich obywateli.
 

Powiązane usługi

To powinno Cię zainteresować