Microsoft nie tylko dużo pisze o inkluzywności, czyli budowaniu rozwiązań włączających ludzi z niepełnosprawnościami w zakres swoich użytkowników, ale również dokonuje realnej zmiany. Dodaje w standardzie narzędzia, które pozwalają pisać dokumenty dostając podpowiedzi i audyt w czasie rzeczywistym o poziomie dostępności.
Więcej o działaniach Microsoft dowiesz się z publikacji "Inclusive design, czyli projektowanie włączające".
Dlaczego tworzenie dostępnych dokumentów jest ważne? Dokument jest kolejnym źródłem cyfrowej informacji. Analizując go pod kątem różnego rodzaju niedostępności wchodzimy w tzw. obszar digital accessibility (cyfrowa dostępność).
Więcej o dostępnych dokumentach dowiesz się z tej publikacji.
Jak to działa w officie?
Już w trakcie tworzenia dokumentu możemy uzyskać informacje o tym, czy dokument jest dostępny czy też nie.
Element znajdujący się na dole ekranu pakietu Office sygnalizuje czy dokument został poprawienie przygotowany.
W przypadku problemów pomoże nam informacja: zbadaj.
Po jej kliknięciu otrzymujemy dodatkowe podpowiedzi oraz narzędzia pomagające naprawić błędy.
Opcje sprawdzenia dostępności można również wywołać z opcji na pasku "Recenzja" >> "Sprawdź ułatwienia dostępu".
Również zapis do pliku PDF przygotowanego przez nas dokumentu może nastąpić z uwzględnieniem wytycznych dostępności. Przy zapisie pojawi się dodatkowe okno sugerujące poprawki ułatwiające tworzenie dostępnego dokumentu.
Microsoft oferuje również bardzo rozbudowane pliki pomocy, które podpowiadają jak osiągnąć łatwy w czytaniu, a przez to dostępny dokument.
Oczywiście te same narzędzia możemy używać zarówno do tworzenia nowych plików, jak i audytowania plików już istniejących.
Ekrany i opisy przygotowano na narzędziu w wersji Microsoft Office 365.