Jak nie działają systemy

Jak nie działają systemy
Kiedy testujesz oprogramowanie, przygotuj się na to, że coś pójdzie nie tak jak powinno. Czym więcej defektów znasz, tym mniej testowany system Cię zaskoczy.

Podstawowa reguła testowania mówi, że jeśli coś może pójść nie tak, to na pewno pójdzie. Im wcześniej rozpoczniesz testy w procesie tworzenia oprogramowania, tym większe szanse, że coś się spektakularnie "wysypie". Jeśli natomiast właśnie uruchomiasz pierwszy test na systemie, to spodziewaj się stuprocentowej gwarancji poważnej awarii. Jednak awarie, defekty czy wyjątki, nie powinny Cię w żadnym przypadku zaskakiwać. 
Wielorakość sposobów, na jakie system może nie działać, prezentujemy na przykładzie stworzonego przez Informatyka Zakładowego opisu działania modułu "Dostawca Tożsamości".

https://twitter.com/InfZakladowy/status/1379904109432692742/photo/1

A działa on zgodnie z tabelką poniżej:

dostawca_tożsamości.png

Patrząc na to testerskim okiem, możecie zadać sobie pytanie, co mogłoby pójść nie tak? Podsuwamy więc 6 przykładów, spośród niezliczonych możliwych scenariuszy.

1. Usługi nie ma

nie_działają_systemy1.png

2. Dostawca przeciążony

nie_działają_systemy2.png

3. Usługa się zresetowała

nie_działają_systemy3.png

4. Dostawca się wypiera

nie_działają_systemy4.png

5. Usługa się myli

nie_działają_systemy5.png

6. Usługa kończy przedwcześnienie_działają_systemy6.png

Istnieje również technika projektowania testów, bazująca na defektach, która zachęca do takiego budowania swoich testów, aby pokrywać typowe czy też popularne awarie w systemach.

Dlaczego testerzy powinni zastanawiać się nad tym, co może się popsuć? Powodów jest wiele, a do najważniejszych należy sprawdzenie, jak funkcje systemu zachowają się po pojawieniu się awarii. Nie możemy się jednak ograniczyć jedynie do funkcji i należy pamiętać, że są jeszcze charakterystyki jak np. wydajność, w których również mogą pojawić się awarie.

Powiązane usługi

To powinno Cię zainteresować