Deklaracja CEEB to w uproszczeniu konieczność zarejestrowania źródła ogrzewania w domu. Na złożenie deklaracji mamy czas do 30 czerwca 2022. Dotyczy tych źródeł ciepła, które pracowały przed 1 lipca 2021. Jeśli w domu po 1 lipca 2021 zostało zainstalowane i uruchomione nowe źródło ciepła, to zgłoszenia trzeba dokonać w ciągu 14 dni.
Ponieważ to kolejny system państwowy, postanowiliśmy ocenić jego użyteczność i tym samym wsparcie dla obywateli w tym dość nieoczywistym procesie sprawozdawczym.
Agenda:
- CEEB — Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków,
- Zone — aplikacja do składania deklaracji,
- Węzeł krajowy — zawoalowana nazwa Profilu Zaufanego.
Logowanie. By zrozumieć "Węzeł Krajowy", nie pomoże wygooglowanie. Musisz kliknąć by zrozumieć co autor miał na myśli. Można było napisać "Zaloguj przez Profil Zaufany".
Strona: https://ceeb.gov.pl
Trzeba czytać, aby zrozumieć jak to działa. Pierwsze zadanie to znajdź opcję "Dodaj budynek". Z jakiegoś powodu nie ma tej opcji na pierwszym ekranie.
Strona: https://zoneapp.gunb.gov.pl/#/
Oczywiście "Instrukcja składania deklaracji" w PDF jest nieaktualna względem rzeczywistego wyglądu aplikacji.
Opcja jest w "Budynki" (inaczej zwane "Lista budynków"), tylko nie wygląda jak opcja dodania, a jak opis strony.
Dla dodanych budynków składamy jedną z dwóch deklaracji A lub B. Chodzi o A - deklarację na budynki mieszkalne, B - budynki niemieszkalne, ale by to zrozumieć, trzeba przeczytać instrukcję.
Przy dodawaniu budynku poszczególne parametry wybierasz z list, ale na listach nie działają strzałki. Można odklikać tylko myszką.
Dodając budynek jednorodzinny nie pomyl się! Jeśli przypadkowo zaznaczysz budynek wielorodzinny, uaktywni się automatycznie i zaznaczy się "Deklaracja dotyczy". Akcji nie da się cofnąć.
Ciekawostką jest też forma pytania "Czy źródło ciepła jest eksploatowane?". Zaznaczenie checkboxa oznacza TAK. Zajęło nam kilka minut, aby pojąć tę logikę.
Jak dodasz budynek mieszkalny, to masz informację o tym jednie przez informację w opisie o liczbie złożonych wniosków w sekcji A lub B zależnie do tego, czy jest mieszkalny czy niemieszkalny. Rozwiązanie nieoczywiste.
Choć deklarację dodaje się do budynku, to z poziomu "budynku" nie da się wywołać roboczej deklaracji. Można to zrobić jedynie przez opcje "deklaracje". Można z poziomu "budynku" nadpisać deklarację roboczą już wcześniej złożoną.
Deklarację można dodać jedynie dla 10 ostatnio dodanych adresów. W innym przypadku dodawać trzeba przez budynki.
Dane składającego należy uzupełnić osobno dla każdego budynku. Nie da się ich zapisać na stałe w profilu i automatycznie zasysać.
Podobnie z adresem, jeśli jest inny niż adres deklarowanego budynku.
Złożonej deklaracji nie da się cofnąć. Na wypadek gdyby pojawiły się nowe informacje, warto zaczekać ze składaniem deklaracji do ostatniej chwili. Urzędnicy zresztą przewidują, że wtedy deklaracji będzie najwięcej. I nic dziwnego.
Powyższa lista pokazuje tylko kilka przykładowych problemów, jakie napotka użytkownik przy składaniu deklaracji.
Każdy krok w procesie wymaga od kilkudziesięciu sekund do kilku minut zastanowienia się, przeszukania zasobów lub poczytania instrukcji (dotyczy użytkowników o umiejętnościach czynnego testera oprogramowania). Proces należy uznać za poprawny funkcjonalnie, ale wadliwy użytecznościowo.
Nasza ocena użyteczności: 3/10.
PS. Podczas ładowania się strony zoneapp.gunb.gov.pl dla niezalogowanego użytkownika, zamiast ładować się strona logowania, na początek ładuje się strona zalogowanego użytkownika, następuje sprawdzenie, że użytkownik jest niezalogowany, a dopiero wtedy pojawia się ekran logowania. Taka implementacja za jednym razem łamie reguły funkcjonalności, wydajności, bezpieczeństwa i użyteczności.