[Ten tekst jest żartem z okazji Prima Aprilis 2021]
Jest to dopiero odkrywany obszar jakości, który został pokryty przez ISTQB®. Co ciekawe, powstanie sylabusa jest wymuszone przez Stowarzyszenie Jakości Systemów Informatycznych. Jak mówi nieformalna prezes SJSI, Joanna Nowakowska:
Polski rynek nie odkrył, ale redefiniował potrzebę testowania produktów. Polki i Polacy pokochali darmowe próbki produktów, nazywane nomen omen, testerami. Pozyskiwanie produktów bez płacenia stało się niejako naszym sportem narodowym zaraz po grillowaniu i morsowaniu.
Warto podkreślić, że razem z ISTQB® Tester Produktów, wdrożony został model konsultacyjny, w którym przeprowadzono wiele rozmów ze specjalistami z branży, a także z influencerkami i gwiazdami tic toca. Wśród konsultantek znalazła się również Jessica Mercedes, która mówi:
Coraz więcej amatorek pcha się do zawodu. Już naprawdę ciężko przedrzeć się przez tłum pseudotesterek, które nie znają podstawowych zasad, a dodatkowo zdarza im się płacić za darmowe próbki.
Wśród głównych tematów, jakie zostały zasygnalizowane i ujęte w agendzie znajdują się:
- Jak wyciągnąć darmową próbkę na "testy".
- Proces testowania produktów.
- Testy niefunkcjonalne dla specyficznych produktów, jak kosmetyki, nożyczki do przycinania rzęs itp.
- Weryfikacja w modelu V na przykładzie pilnika do paznokci.
- Narzędzia wspierające testy produktów.
Aby móc zdać egzamin Product Testing, należy posiadać certyfikat ISTQB® Poziomu Podstawowego. Autorzy sylabusa rekomendują jednak, aby przed przystąpieniem do egzaminu mieć minimum 6 miesięcy doświadczenia jako youtuber, instagramer lub naszoklaser lub wziąć udział w akredytowanym szkoleniu ISTQB®.
Cele biznesowe sylabusa zbudowane są wokół następujących punktów:
- Zrozumienie podstawowych pojęć dotyczących testowania produktów.
- Zdefiniowanie ryzyk produktów, cele i wymagania, by spełnić potrzeby i oczekiwania interesariuszy.
- Zrozumienie wskaźników produktów i sposobów ich gromadzenia.
- Opracowanie planu testów produktów dla realizacji określonych celów i wymagań.
- Koncepcyjne projektowanie, wdrażanie i wykonywanie podstawowych testów produktów.
- Przeanalizowanie wyników testów produktów i implikacje stanu rzeczy dla różnych interesariuszy.
- Wyjaśnienie procesu, uzasadnienie, wyniki i implikacje testów produktów dla różnych zainteresowanych stron.
- Określenie, w jaki sposób działania związane z testowaniem produktów są zgodne z cyklem życia produktu.
Materiały do pobrania [aktualnie nie działa - „błąd systemu”]