Jak wyglądają projekty w IT?

3682
wyświetleń
Jak wyglądają projekty w IT?
Pewnie zastanawiacie się, jak wyglądają projekty, w jakich pracuje się w IT? Trochę Wam o nich opowiemy.

Wracamy z naszą serią Junior Tester Summer Camp, bo rynek znów przychylnie zerka w kierunku początkujących testerów. Nie przegapcie szansy jaka właśnie się przed Wami otwiera. 

Tester oprogramowania zatrudniany jest w organizacji, by pracować w projekcie. Zazwyczaj będzie to projekt rozwoju nowego oprogramowania lub utrzymania istniejącego. Praca projektowa może się bardzo różnić od tego, co znacie z innych obszarów lub ze swojej edukacji szkolnej. Zawiera ona w sobie wiele małych zadań, których produkty końcowe składają się na dostarczane przez nas rozwiązanie software-owe. Spodziewajcie się wzlotów i upadków, nużącej powtarzalności, ale nieprzeciętnej kreatywności.

1. W projektach preferuje się szybką komunikację.

Język projektów jest techniczny i pozbawiony ozdobników. Często niepoprawny z językowego punktu widzenia, z dużą naleciałością spolszczeń angielskich terminów (jak ASAPy, relisy czy frejmłorki). Najczęściej mówimy do sobie po imieniu i dość szybko przechodzimy do bezpośredniej i rzeczowej relacji. Wszystko po to, by szybko realizować postawione sobie cele. Uproszczenie prowadzi też do niezrozumienia, więc patrz punkt 3. 

2. Pracujemy zdalnie. 

Wszyscy są zadowoleni z tych konsekwencji pandemii. Pracodawcy oszczędzają na wynajmie powierzchni, pracownicy cenią sobie bliskość do biura i unikanie dojazdów. Zadania często przekazywane są przez narzędzia lub mailowo. Jeśli potrzebujesz szerszego wyjaśnienia, dostaniesz je na call-u na Skypie / Zoomie / Teamsach. Przygotuj się na redukcję kontaktów międzyludzkich.

3. Zadania nie mają mickiewiczowskiego opisu. 

Często spotkacie się z tym, że przekazywane zadania nie zawierają dużego wyjaśnienia. Wasz przełożony zakłada, że wiecie co macie zrobić, a jeśli nie wiecie, to dopytacie. Proaktywność! Każde pytanie jest OK tak długo, jak to samo nie jest zadawane po raz drugi. Nie bójcie się drążyć - to jest nawet pożądane. Nie bójcie się powiedzieć "nie rozumiem polecenia" – to jest nawet wymagane.

4. Szybki feedback.

Szybka informacja zwrotna jest podstawą każdego współczesnego projektu informatycznego. Tak samo musi być w pracy projektowej. Jeśli swoje wątpliwości wyjaśnicie w trakcie trwania przekazanego Wam zadania, to pozwoli to szybciej znaleźć rozwiązanie. Jeśli będziecie czekali z tym na koniec, to pozostaje pomyśleć, co zrobić, by w przyszłości było lepiej. Mówcie o swoich problemach projektowych, zadawajcie pytania, szukajcie odpowiedzi. 

5. Często gramy bez reguł.

Powoduje to, że reguły można ustalać samodzielnie lub wraz z zespołem. Nie ma specyfikacji wymagań? Testujemy w oparciu o doświadczenie. Model wytwórczy jest nieformalny? Samodzielnie dobieramy pasujące praktyki. ITD.

6. Nie ma jednego, doskonałego rozwiązania. 

Jeśli dostajecie zadanie do wykonania to pamiętajcie, że nie ma do niego rozwiązania. Gdyby ono istniało, to nie byłoby zadania. Musicie więc stworzyć coś zupełnie nowego, twórczego, kreatywnego, ale i adresującego wszystkie punkty, które zostały Wam w zadaniu przekazane. 

7. Bez owijania w bawełnę.

Często dostaniecie feedback na temat Waszej pracy, który nie będzie politycznie poprawny. IT wymaga samodzielności i skuteczności w realizacji zadań. To powoduje, że ktoś czasami wróci do Was z krytyką. Bądźcie na nią przygotowani i potraktujcie jako okazję do niepopełniania danego błędu w przyszłości. 

8. Zadania powyżej umiejętności.

Gdyby przekazywane Wam zadania były ciągle poniżej Waszych kwalifikacji, to możecie mi uwierzyć, że byłoby to nużące na dłuższą metę. W IT często daje się zadania, które są wyzwaniami. Tak buduje się motywację do pracy i tak rozwija się pracowników. Jeśli dostajecie coś trudnego, to potraktujcie to jako okazję do nauczenia się czegoś nowego.

9. Szukanie rozwiązań, a nie problemów. 

Nikt nie lubi maruderów. Prowadząc w projekcie rozmowy, nie mówimy, że "nie działa", ale mówimy: "nie działa, a tu jest mój pomysł, jak może zacząć działać". Nie bójcie się sugerować rozwiązań, szczególnie jeśli nikt nie wie jakie to rozwiązanie miałoby być. 

10. Projekty są OK.

Praca projektowa jest specyficzna, ale daje dużo frajdy. Wymaga więcej, ale i daje więcej (np. zarobić). Znajdziecie tu zbiór niekończących się powtarzalnych zadań, ale będzie to poprzetykane zadaniami wymagającymi samodzielnego i nieszablonowego myślenia, czy szukania i proponowania rozwiązań. Czym lepsi będziecie w tej grze, tym wyżej zajdziecie. 

Powodzenia!

3682
wyświetleń

To powinno Cię zainteresować