Komunikat: "Za utrudnienia przepraszamy"

Komunikat: "Za utrudnienia przepraszamy"
Przeniesione z urzędów do świata Internetu określenie "przepraszamy za utrudnienia", tak jak w realu również tu przynosi skutek odwrotny do pożądanego. Czy taki komunikat jest użyteczny?

usterka-komunikat-1.jpgKomunikaty informujące o niemożliwości wykonania operacji są oczywiście konsekwencją niedostępności funkcji. Powodują one jednak irytację użytkowników, którzy napotykają na przeszkodę, której nie są w stanie pokonać. Pół biedy, jeśli jest to komunikat w sklepie internetowym, bo zawsze możemy skorzystać z alternatywy, ale jeśli jest to komunikat w systemie naszego banku lub w systemie, z którego musimy skorzystać, to robi się z tego poważny problem. 

usterka-komunikat-2.jpgJeśli dodatkowo użyte zostanie sformułowanie „uprzejmie informujemy”, to tylko pogłębiamy kontrowersje, gdy po tych słowach pojawia się negatywny komunikat. Jeśli ogłoszenie dotyczy pozytywnych wydarzeń, to wtedy lepiej napisać: „z przyjemnością informujemy”. 

Wyrażenie: „za wszelkie utrudnienia przepraszamy” również może budzić mieszane uczucia, szczególnie gdy nie wskazano użytkownikom, w jaki sposób mogą zrealizować swoje prawa i obowiązki w czasie tych utrudnień. Fraza: „za wszelkie utrudnienia przepraszamy” powinna być poprzedzona jasnymi wskazówkami, jak będzie funkcjonował system w trakcie utrudnień i gdzie można otrzymać pomoc w pilnych sprawach.

usterka-komunikat-3.jpgJeszcze gorszym komunikatem jest „przepraszamy za usterki”. Przygotowana z wyprzedzeniem plansza lub strona z taką treścią oznacza, że twórca systemu zakłada, że usterki i problemy się pojawią. Będzie to w pełni akceptowalne, a w pewnych okolicznościach nawet zabawne, w systemach w wersjach testowych czy beta, ale będzie nieakceptowalne w systemie, którego musimy użyć. 

usterka-komunikat-4.jpgA gdy komunikat zakończymy: „Liczymy na Państwa wyrozumiałość!” to mamy pewność, że absolutnie nie możemy oczekiwać zrozumienia.

Reasumując, z perspektywy UX komunikat „przepraszamy za utrudnienia” powinien być wyświetlany możliwie najrzadziej. Może być on widoczny w krótkich okresach aktualizacji systemu i to wykonywanej najlepiej w godzinach z najmniejszym ruchem. 

Źródła:
https://ilij.ujk.edu.pl/uprzejmie-informujemy-oraz-za-wszelkie-utrudnienia-przepraszamy/

To powinno Cię zainteresować