Szacuje się, że w Polsce mieszka około 5 mln osób z niepełnosprawnością, a na świecie jest to około miliarda ludzi. Osoby te nie zawsze mogą w pełni korzystać ze stron internetowych i infrastruktury, ponieważ bardzo często zdarza się, że jest ona dla nich niedostępna. Zbyt często zawężamy "nie-pełną-sprawność" tylko do widocznych, fizycznych i permanentnych uszkodzeń narządów wzroku czy ruchu. Dostępność to domena adresująca jednak również potrzeby osób starszych, rodziców z małymi dziećmi czy osób, które czasowo utraciły sprawność (np. osób ze złamaniami).
Celem GAAD jest popularyzacja idei dostępności oraz wskazanie kierunków zmian w tym obszarze, jakie umożliwia rozwój technologii, a stymuluje zapotrzebowanie społeczne. Promowanie dostępności jest w praktyce równoznaczne z promowaniem kultury społecznej, bazującej na świadomości potrzeb drugiego człowieka, tworzenia otwartego dla wszystkich otoczenia bez barier oraz pogłębiania empatii w stosunku do osób, które wciąż zbyt często doświadczają różnych ograniczeń. Działania na rzecz dostępności to pogłębianie integracji społecznej, ale co równie ważne – podnoszenie jakości życia Polaków. Akty prawne jak "Konwencja ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych" czy "ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami" określają obowiązki Państwa wobec obywateli ze szczególnymi potrzebami. Zawierają również katalog zadań w zakresie dostępności, jakie stoją przed administracją rządową, samorządami terytorialnymi czy instytucjami świadczącymi usługi społeczne.
Dostępność w obszarze IT to dostępne strony internetowe i aplikacje, dostosowane do potrzeb osób niedosłyszących, niedowidzących i obciążonych wieloma innymi niepełnosprawnościami. Dostępne strony to takie, które łatwo obsłużyć osobom starszym, posiadającym słabsze łącze lub korzystającym z urządzeń mobilnych (tablet, telefon).
Jednym ze sposobów likwidacji barier komunikacyjnych jest wdrożenie standardu WCAG, który dotyczy rozwiązań cyfrowych.
Najczęstszymi problemami w tym obszarze są:
- brak odpowiedniego kontrastu, przez co osoby niedowidzące mają problem z przeczytaniem treści,
- brak tekstów alternatywnych przy zdjęciach i grafikach, co sprawia że osoby niewidome i niedowidzące nie będą w stanie ich odczytać,
- brak napisów i audiodeskrypcji przy filmach,
- brak możliwości nawigacji przy pomocy klawiatury,
- strona internetowa przystosowana wyłącznie do nowszych wersji przeglądarek, przez co osoby korzystające ze starego komputera i starszych wersji przeglądarek nie są w stanie prawidłowo wyświetlić strony,
- rozbudowany serwis internetowy, po którym trudno poruszać się osobom, które słabiej korzystają z komputera, np. osobom starszym.
Wspomniany raport tak ocenia rozkład defektów na stronach.
Wymienione bariery to tylko jeden z wielu aspektów związanych z dostępnością, o których warto pamiętać.