Przypadek testowy polega na zweryfikowaniu zachowania aplikacji w przypadku standardowych ustawień telefonu (tryb wyświetlacza domyślny) oraz w przypadku, gdy użytkownik wybierze opcję ułatwienia dostępu (tryb wyświetlacza – duży wyświetlacz).
Przykładowy test przeprowadzony na aplikacji Ergon
https://play.google.com/store/apps/details?id=ergon.GUP.ios&hl=pl
Po lewej mamy widok aplikacji w trybie domyślnym, po prawej w trybie dużego wyświetlacza (Android). Znajdź różnice.
EKRAN GŁÓWNY
AKTUALNOŚCI
WYKAZ ZAWODÓW
Kilka wniosków po takim teście:
- Ergon jest aplikacją dla osób bezrobotnych. Osoby z niepełnosprawnością mają problemy ze znalezieniem zatrudnienia, są więc dużą grupą użytkowników tej aplikacji.
- Aplikacje przygotowywane przez administrację samorządową łamią prawo w zakresie dostosowania aplikacji mobilnych do osób z niepełnosprawnością.
- Aplikacja w trybie dostępności nie wyświetla części treści.
- Aplikacja nie blokuje ustawień dostępnościowych, ale ich również nie wspiera. W tym przypadku na sztywno zablokowano obszar, w jakim tekst może się wyświetlać. Przy zwiększeniu czcionki powoduje to, że wychodzi on poza wyświetlany obszar.
- W każdym przypadku w aplikacji jest miejsce na wyświetlenie powiększonych treści, tylko zarezerwowany dla niej obszar jest za mały. Defekt da się łatwo naprawić.
Test bardzo prosty i polecany w ramach zestawu testów dostępności dla rozwiązań mobilnych.
Aktualizacja
W odpowiedzi na nasze pytania otrzymaliśmy następujące wyjaśnienia od Pana Łukasza Iwaszkiewicza z Gdańskiego Urzędu Pracy:
„[…] dziękujemy za zainteresowanie aplikacją mobilną Ergon i otrzymane pytania w zakresie dostępności. Już na wstępie pragnę podkreślić, że nasza aplikacja jest rozwiązaniem stosunkowo młodym, uruchomionym w grudniu 2024 roku dlatego zdajemy sobie sprawę, że dziś może ona nie być jeszcze rozwiązaniem w pełni satysfakcjonującym dla wszystkich użytkowników. O wadach aplikacji informujemy w deklaracji dostępności GUP, gdzie wyjaśniamy, że jest ona tylko częściowo zgodna z przepisami dot. dostępności. Wsłuchujemy się jednak w głosy różnych środowisk, szczególnie te krytyczne, aby w przyszłości aplikacja spełniała oczekiwania jak największej grupy użytkowników. W tym miejscu pozwolę sobie przytoczyć dane statystyczne. W grudniu 2024 r. w Gdańskim Urzędzie Pracy zarejestrowanych było 8 134 osób bezrobotnych, 7% z tej liczby stanowiły osoby niepełnosprawne.
Odpowiadając na drugie z pytań [red. Pytanie brzmiało: Czy w obszarze dostępności obowiązuje Państwa Ustawa z 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (ustawa o dostępności cyfrowej)? ], tak Gdański Urząd Pracy obowiązuje przywołana przez państwa ustawa. W tym miejscu podkreślę jednak, że aplikacja mobilna w całości została zbudowana przez pracowników GUP. Urząd nie poniósł więc z tytułu jej uruchomienia żadnych kosztów, co jest szczególnie ważne w kontekście środków publicznych, którymi dysponuje urząd pracy.
Na przełomie lutego i marca br. planowana jest pierwsza ważna aktualizacja rozwiązań oferowanych przez aplikację. Dołożymy wszelkich starań, aby wspomniane przez państwa uwagi i problemy rozwiązać. Proszę jednak zauważyć, że informacje dostępne w aplikacji w szczególności oferty pracy, aktualności, dane o wskaźnikach rynku pracy, informacje o nadchodzących wydarzeniach, formach wsparcia dostępne są na stronie internetowej Gdańskiego Urzędu Pracy oraz w Centralnej Bazie Ofert Pracy (serwisach dostępnych dla osób z niepełnosprawnościami). Spełniając wymogi tejże ustawy opisane w art. 7, GUP zapewnia alternatywny sposób dostępu do informacji zawartych w aplikacji ERGON m.in. poprzez kontakt telefoniczny i/lub mailowy z pracownikiem urzędu oraz możliwość skorzystania z pomocy tłumacza języka migowego".