Ciężko jednoznacznie powiedzieć, kim jest dobry menedżer testowania. Można za to spróbować określić kilka rekomendowanych umiejętności lub cech tej roli.
- Dobry kierownik testów zna wszystkie standardy opisane w sylabusie ISTQB Poziomu Zaawansowanego – Kierownik Testów. Zna również wszystko, co zostało w sylabusie pominięte jak np. standard testowania ISO 29119.
- Dobry kierownik testów zna i rozumie wszystkie modele wytwarzania oprogramowania od kaskady przez RUP aż po Agile. Analizuje wszystkie nowe modele jak DevOps czy Lean IT, nawet jeśli w nich nie pracuje.
- Dobry koordynator testów wie, że nie znajdzie się w zespołach zwinnych, gdzie odpowiedzialność za jakość spoczywa na całym zespole, a nie na dedykowanych rolach.
- Dobry menedżer testów zna różnicę między QA a testowaniem.
- Dobry menedżer testów, obudzony w środku nocy, potrafi wskazać wartość biznesową testowania i na przykładach pokazać, dlaczego jest ona ważna.
- Dobry dyrektor testów zna trójkąt jakości i wie, że w projekcie przyjdzie mu balansować między niską ceną, krótkim czasem i wysoką jakością.
- Dobry test lead wie, jakie są szkoły testowania i wie, że toczy się wojna między testowaniem usystematyzowanym, promowanym przez ISTQB, i opartym na kontekście, proponowanym przez Context-Driven School.
- Dobry test team lead wie, kim jest Cem Kaner, Rex Black i James Bach, a jego praktyka pozwala mu polemizować lub zgadzać się z nimi.
- Dobry test manager potrafi wycenić i zaplanować testy bazując na szczątkowych informacjach, a dzięki pogłębionej analizie jest w stanie urealnić cenę i plany.
- Dobry Kierownik Testów wie, że nie wie wszystkiego, dlatego też buduje wokół siebie zespół ludzi, który może mu pomóc prowadzić projekt w obszarze, w którym niekoniecznie jest ekspertem.
Zobacz przykładowe ćwiczenia rozwiązywane podczas kursu Dobry Kierownik Testów >>
Najbliższy termin laboratorium Dobrego Kierownika Testów to 6-8 grudnia w Poznaniu.
PS. Wszystkie użyte nazwy stanowisk mogą dotyczyć tej samej roli i bardzo podobnego zakresu odpowiedzialności.