Testerzy odpowiadają testerom 44. Czym jest metryka testów eksploracyjnych "Procent realizacji idei"?

Testerzy odpowiadają testerom 44. Czym jest metryka testów eksploracyjnych "Procent realizacji idei"?
W przesłanym do Redakcji pytaniu pojawia się dość popularna wątpliwość odnośnie do tego, czym jest metryka znana z testowania eksploracyjnego opartego na sesjach - CHARTER VS. OPPORTUNITY, zmodyfikowana przez Radka Smilgin na "procent realizacji idei".

Pan Stanisław pyta:

Szanowni Państwo, jako osoba zaczynająca uczyć się testowania mam pytanie do Pana Radka. 

W swoim artykule "Testowanie eksploracyjne. Raport z sesji" Pan Radek zamieścił szablon zgłaszania błędów. Jest w nim zapis: Procent realizacji idei [czy osiągnięto kompletność testów]: %

Proszę o podpowiedź jak Pan Radek ten procent oblicza. 

Załóżmy, że mam wykonać 5 sesji z testowania eksploracyjnego. Te wszystkie sesje razem mają do przetestowania 30 obszarów aplikacji.

Gdy podzielę te 30 obszarów na 5 sesji, to wychodzi 6 zagadnień na jedną sesję. 

A więc czy "Procent realizacji idei" liczony jest dla każdej osobnej sesji czy razem dla wszystkich 5 sesji?

Jeśli macie Państwo jakiś materiał, w którym to jest wyjaśnione to bardzo proszę o link do niego.

Na pytanie odpowiada Radek Smilgin:

Zacznijmy od kilku założeń na początek.

  • raport testów eksploracyjnych (test charter) przygotowuje się jeden na jedną sesję
  • w ramach sesji jest jedna idea, np. przetestuj logowanie
  • jedna idea testowa zazwyczaj pokrywa jeden obszar aplikacji, np. u nas będzie to logowanie.

 Odpowiedź: 

"Procent realizacji idei liczony jest dla każdej osobnej sesji, czy razem dla wszystkich 5 sesji?" – Procent realizacji idei liczony jest dla jednej sesji i jest to odpowiedź testera na pytania o jego subiektywną opinię jak ocenia kompletność realizacji sesji, czyli w jakim zakresie przetestował ideę.

To podejście nie jest nigdzie opisane, ponieważ zarówno raport, jak i ta metryka są autorskie. 
 
W Session Based Test Managament proponuje się podobną metrykę, ale z tym założeniem, że nie o kompletność pracy tu chodzi, ale o testowanie tzw. opportunity: "#CHARTER VS. OPPORTUNITY – […] portion of their time spent on charter versus on opportunity. Opportunity testing is any testing that doesn’t fit the charter of the session. Since we’re doing exploratory testing, we remind and encourage testers that it’s okay to divert from their charter if they stumble into an off-charter problem that looks important". W SBTM zakłada się, że opportunity (okazje) to testowania poza idea testową. Ja w mojej pracy koncentruję się bardziej na tym, aby realizować charter (raport / ideę), a opportunity traktuję jako opcję na inną sesję eksploracyjną. Staram się nie testować opportunity uznając, że w tym przypadku zbyt mocno odejdę od głównego celu sesji. Jeśli uznaję, że opportunity jest ważniejsze od obecnej sesji, to przerywam sesję i rozpoczynam kolejną ideę wokół opportunity.

To powinno Cię zainteresować