Przeglądając zasoby internetowe i przygotowania firm do regulacji nakładających na komercyjne podmioty dostosowania swoich serwisów do potrzeb osób z niepełnosprawnościami natrafiliśmy na pracę jaką wykonała francuska centrala firmy Orange.
Z jednej strony, o czym pewnie nie wiedzą nawet wszyscy pracownicy Orange, stworzył on stronę a11y Guideline, która zbiera wiedzę, jaką organizacja pozyskała z obszaru dostępności.
Jest to naprawdę dobry start dla wszystkich angielskojęzycznych (lub francuskojęzycznych) osób, które chciałby rozpocząć swoją przygodę z dostępnością. Na stronie znajdziemy między innymi:
- definicję dostępności cyfrowej, słownik,
- typy niepełnosprawności
- przegląd technologii asystujących
- bardzo ciekawe persony osób z niepełnosprawnościami.
Znajdziemy tam również ciekawe Fact Sheet (przewodniki) jak tworzyć dostępne:
- emaile
- Wordy
- Excele
- prezentacje.
Do tego informacje, jak tworzyć i testować strony internetowe oraz aplikacje mobilne na iOS i Androida.
Jedną z ciekawszych funkcji serwisu jest również ankieta online „va11ydette” do audytowania pod kątem WCAG 2.2
- stron https://la-va11ydette.orange.com/?list=wcag-web&lang=en
- aplikacji iOS https://la-va11ydette.orange.com/?list=wcag-ios&lang=en
- aplikacji Android https://la-va11ydette.orange.com/?list=wcag-android&lang=en
Serwis zawiera naprawdę wiele rzeczy i warto mu się przyjrzeć bliżej. Jedyna rzecz, jakiej nie polecamy, to aplikacja mobilna mDAN, która jest po francusku i jest jedynie zbiorem tekstowych opisów.
Z drugiej strony Orange publikuje informacje o wynikach audytów swoich serwisów. Przykładowo, dla strony https://a11y-guidelines.orange.com/en/ wynik sięga 97%.
Pełne wyniki audytu: https://a11y-guidelines.orange.com/en/accessibility/
Niestety już główny serwis sklasyfikowany jest jako niezgodny z regułami dostępności.
Pełne wyniki audytu: https://www.orange.com/en/accessibility-statement-wwworangecom
Orange wziął się za dostępność w bardzo konkretny sposób. Oprócz przymusu prawnego zapewne gra tu rolę również świadomość, że osób z różnorakimi niepełnosprawnościami jest wg WHO aż 650 milionów. Wśród osób dorosłych w Europie (wg Eurostatu) 1 na 4 boryka się z niepełnosprawnością.
Każda z takich osób jest potencjalnym (z bardzo dużym prawdopodobieństwem) klientem usług telekomunikacyjnych. Wycięcie więc tak znaczącego rynku byłoby finansowym strzałem w stopę.