*) Już jakiś czas temu zdecydowaliśmy się tłumaczyć angielskie availability jako osiągalność, a nie jako bardziej oczywistą dostępność ze względu na konflikt z accessibility, które również tłumaczone jest jako dostępność.
Firmy dostarczające usługi informatyczne często deklarują w SLA dany poziom dziewiątek rozumiany jako osiągalność systemu w pewnej jednostce czasu (tzw. uptime). W obszarach, w których dostępność usług jest kluczowa, jak np. u dostawców w chmurze, częstą metryką jest "ile 9-tek Uptime-u oferujemy w SLA". Ale co to właściwie znaczy? Jak pięć 9-tek wpływa na Twój biznes (w przeliczeniu na rok, miesiąc lub tydzień)?
Więcej o testowaniu osiągalności tutaj.
Poniższa tabela pokazuje procentową osiągalność % do czasu przestoju (tzw. downtime).
Legenda:
- Availability = osiągalność [%]
- Downtime per year = czas przestoju w roku [rok nieprzestępny]
- Downtime per month = czas przestoju w roku [dla 30-dniowego miesiąca]
- Downtime per week = czas przestoju w tygodniu.
Przykładowo tzw. siedem 9-tek daje roczną niedostępność na poziomie 3,15 sekundy.
Dopasuj wymagania na osiągalność usług do realnych potrzeb Twojego biznesu. Bazując na tym możesz wybrać optymalną liczbę 9-tek. Każda dodatkowa będzie Cię kosztować ponadplanowo.